Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Consumentenbond

Al enige jaren moet de Consumentenbond terugkijken op een dalend ledental. In het jaarverslag van 2018 is te lezen dat de ledenomzet ‘beperkt daalt’ ten opzichte van 2017. ‘Beperkt’ omdat de prijs van het lidmaatschap is verhoogd. Het aantal leden is niet ‘beperkt’ gedaald, van 446.767 naar 419.461. Ik zou me dan ernstig zorgen maken… Want dat is een fikse daling.

Net zoals bij vakbonden, klassieke kranten, wielrijdersbonden, loterijen en korfbalclubs lopen de aanmeldingen voor nieuwe leden terug en vergrijst de vereniging. Daar is feitelijk niets aan te doen. Je zult er mee moeten leren leven. Jongelui verenigen zich niet meer zo snel zoals het vroeger ooit was. Ze willen zich niet committeren, ze hebben geen zin om jaarlijks een bedrag te betalen om slechts eens per decennium geïnteresseerd te zijn in een rapportje over een koptelefoontest. Als ze iets willen, willen ze het nu en dan graag pay-per-view. Liever geen verbintenissen meer.

Mijn advies aan de Consumentenbond, en sowieso aan alle verenigingen en abonnementenverkopers: stop met contributies. Creëer een verdienmodel waarbij je off-shelf je diensten en producten verkoopt. Dat doen Albert Heijn, Opel, bol.com en Landal GreenParks ook. Vaak tot volle tevredenheid. Je zult zien dat je waardepropositie er sterk door verbetert. Immers, je verkoopt geen contractjes meer maar een moment. Je focus verplaatst zich naar een klantbehoefte en niet naar je dalende ledentallen. Dat eerste is een marketinguitdaging. Dat laatste een marketingprobleem.

Uiteraard start je dan wel met een ledenwerfcampagne en zo gezegd zo gedaan afgelopen weekend. De Consumentenbond lanceerde vrijdag een spiksplinternieuwe reclamecampagne met – zoals het verantwoordelijke bureau zegt – ‘in het oog springende animaties en heldere kopij'. Uiteraard gericht op de jongere consumens. Daar hoort ook een nieuw logo bij – het vorige nieuwe logo was van 2015… – en een moderne andere huisstijl. In de nieuwe campagne belooft de Consumentenbond je te helpen met de vele lastige keuzes waar je iedere dag voor staat. De onderregel ‘Maak het jezelf makkelijk’ moet dat benadrukken. Ook zijn er partnerships, zoals met het jongerenmerk Qmusic, en starters worden geholpen met de keuze van een huis. Laat de millennial maar doorkomen…

Dat de Consumentenbond geweldig werk verricht, staat buiten kijf. Maar stel dat je vandaag een vereniging voor consumenten zou starten, hoe zou deze er dan uit zien? Wat zou dan het verdienmodel zijn? Een mix van Blendle, Coolblue en Thuisbezorgd.nl? In ieder geval geen abonnementen. Wil je dus nieuwe doelgroepen aantrekken, geef ze dan de vrijheid. Wil je klanten binden, maak dan de waarde in je aanbod waar op het moment dat daar om wordt gevraagd.

We staan aan de rand van de afgrond, tijd voor een flinke stap voorwaarts…

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie