Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Ethiek

“When a company like Facebook improves the experience of its products, it’s like the massages we give to Kobe beef: they’re not for the benefit of the cow but to make the cow a better product. In this analogy, you are the cow.”

Ik weet niet wanneer maar dit zei Aral Balkan. Hij is een ethical designer en medeoprichter van Ind.ie.

Een ethisch ontwerper… Dat is een functie die ik steeds vaker tegenkom, met name bij grotere organisaties. Ethiek ontwerpen in je organisatie is een strategie. Wat doe je wel of niet en waarom, wanneer zeg je ja of nee bij zaken op het gebied van moraal, respect, wet, regelgeving en gevoel. De manager die gaat over de normen en waarden, zeg maar. Een oppasser die er op toeziet dat een merk, organisatie of instelling niet over de schreef gaat.

Mag je als advocatenkantoor de verdediging ter hand nemen van een vreselijk enge verdachte? Ja, want dat is een recht. “Aan eenieder tegen wie een vervolging is ingesteld, wordt de eerbiediging van de rechten van de verdediging gegarandeerd”, zegt onze overheid. Mag je als je Philips of Shell heet, voorkomen dat je winstbelasting betaalt in Nederland? Ja, dat mag, want het valt ruim binnen de kaders van de belastingwetten. Mag je als supermarkt je plofkip in plastic verpakken? Er staat echt nergens dat het niet mag.

Mag je… ja, dat mag en zo mogen er zoveel zaken die eigenlijk niet mogen. Als dat gebeurt, staat de ware ethical designer op. Als zo iemand goed z’n werk doet, verruilt de organisatie knaken in voor een betere klantbeleving. Een klant mag immers wat kosten, toch? Rimping, een supermarkt in Chiang Mai, begon met het inpakken van groente in bananenbladeren in plaats van plastic. Facebook-gebruikers zagen dat, posten de foto’s van de bananenbladeren als verpakking en nu volgt een aantal Vietnamese supermarkten het mooie voorbeeld, zoals Lotte Mart in Ho Chi Minh City, Saigon Co.op en Big C in Hanoi. Kom op, AH, Jumbo en Lidl.

Zoals een organisatie ook hackers in dienst neemt, zou de ethical designer vanaf de stoel van de klant, dus de maatschappij, tegen het eigen merk moeten schoppen en de bevindingen toetsen met het merk-DNA. Ik durf er om te wedden dat bij de meeste organisaties het kompas richting het evenwicht tussen business en ethiek nu nog ver naar business uitslaat.

Inmiddels staat ethiek in de top 10 bij het koopproces van klanten. Als klant laten we ons dus al een beetje leiden door de maatschappelijk verantwoorde positie van een merk of organisatie. De vraag is wanneer ethiek met stip stijgt naar de top 3. Vast sneller dan je verwacht…

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie