Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Kul-tuur

Afgelopen weekeinde konden we in de krant lezen dat het afscheidscadeau van Ralph Hamers, de chef d’équipe van ING, onuitgepakt blijft. Hij maakt eind deze maand de overstap naar fusiebank UBS in Zwitserland. De Zwitserse pers noemt hem een radicale digitaliseerder en een zwaargewicht. Zelf zei hij in 2017 dat de bank van de toekomst een digitaal platform is, zonder bankbalans. Onder zijn leiding heeft ING inderdaad een digitale ruimtereis gemaakt.

Ralph Hamers bedacht als apotheose van zijn lange carrière bij de bank een zeer ambitieus project om de gehele ICT-huishouding van ING in België en Nederland samen te voegen. Niet alleen zou dat een besparing van een meer dan een half miljard euro per jaar opleveren, het project ‘Orange Bridge’ zou vooral het bewijs zijn van zijn zienswijze dat banken zich opnieuw moeten uitvinden.

Daar ben ik het mee eens. Het is alleen jammer dat de visie van Ralph Hamers niet langs de Belgische toezichthouder is gekomen. Deze sprak namelijk zijn veto uit. Reden? Angst bij de Belgen voor een feitelijke overname van verantwoordelijkheden, zeggenschap en zelfstandigheid door de Nederlanders.

De Nationale Bank van België keurde het beknotten van de Belgische directie af. Cultuurdingetje? Bescheiden Belgen versus Nederlanders met bravoure? De Nederlanders zien een ING in België dat gebouwd is op de werfkelders van oude kantoren, met een klassieke hiërarchie en oudeschoolrelatiebankieren. Ja, zo wordt het nooit wat als we niet grenzeloos denken.

Nee, dan de aanpak van bank en verzekeraar Belfius – aka Dexia. Belfius is een acroniem, samengesteld uit België, finance en us – dus wij. En dat ‘wij’ geeft wel aan hoe ze bij die financiële instelling in het leven staan. Samen met de grootste telecomprovider van België – Proximus, aka Belgacom – kondigde de organisatie enkele dagen geleden een bijzondere samenwerking aan: finance en telecom als ingrediënten van de cocktail die de smaak van bankieren verandert.

De Belgische grootmachten komen volgend jaar met een nieuwe mobiele bank die de internationale respons is op de agressieve digitale concurrenten, zoals Monzo, Revolut, Starling en N26. Dat is een snel groeiende categorie en dan ook nog eentje met een no mercy-strategie, zoals we die van de technologiereuzen kennen. Winst maken is niet belangrijk. Het draait om klanten winnen, marktaandeel veroveren en de beurswaarde omhoog stuwen. Kill the competitor…

De nieuwe digitale bankiers krijgen enorm veel aandacht van de markt – niet alleen van particulieren maar ook van durfkapitalisten. In de afgelopen twaalf maanden hebben de nieuwe digitale banken in Europa bijna 2 miljard euro opgehaald aan investeringspoen – het Duitse N26 alleen al maar liefst 250 miljoen. The winner takes it all…

En de nieuwe Belgische coalitie van Delfius en Proximus? Zij zeggen dat wat zij doen de toekomst is voor alle banken in heel Europa. De Grijze Pakken bij ING in België krabben zich achter de oren. De Hollanders likken de wonden. Das digitale Wunder Ralph Hamers mag nu in Zwitserland zijn kunsten vertonen – boven op een berg, uitkijkend over het Europese continent. En hij zag dat het goed met hem ging…

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

  1. Chantal
    Als het elders wordt bedacht, komt het ego om de hoek ;-) En dat is van alle landen en alle culturen!
    Reageer
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie