Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Life changing

Er zijn van die boeken die je een heel leven lang bijblijven. Meer nog dan dat, die levensbeïnvloedend zijn. Voor mij is dat naast wat literaire uitgaven vooral het boek ‘Think and Grow Rich’ van de Amerikaanse schrijver Napoleon Hill. Wie kent ‘m niet… Op de bekende website Gizmodo wordt de auteur beschreven als “de allerberoemdste oplichter waar je nog nooit van hebt gehoord”. Zijn boek is gewoon te koop bij Amazon, leuk sinterklaasgeschenk.

Wil je het boek niet kopen? Het is gratis en voor nop als PDF-bestand te downloaden. Aangrijpend is het hoofdstuk ‘Fifty Seven Famous Alibis’, een aaneenschakeling van excuses waarom iets niet lukt. Vooral nummer 57 geeft je een klap in je gezicht met een spiegel (…).

‘Think and Grow Rich’ is een boek dat je wil helpen met het bereiken van materiele en immateriële rijkdom. Hill gebruikt daarbij als vertrekpunt zijn stellingname dat “Wat de geest kan bedenken en geloven, kun je als mens bereiken”. Het is de verbeelding van de Amerikaanse droom. Bedenk het maar, geloof erin en het wordt succesvol. Niet l*llen maar poetsen: “Action is the real measure of intelligence.” Totdat aandeelhouders van Uber en Tesla beginnen te morren. Maar ja, dan zegt Hill weer: “Every adversity, every failure, every heartache carries with it the seed of an equal or greater benefit.”

Het kan zomaar zijn dat Hill de basis heeft gelegd voor het Amerikaanse opportunisme om van niets naar een marktleidende positie te gaan, je weinig te storen aan regels en conventies, ook met verlies te kunnen overleven en de belofte groter te maken dan de waarheid. Misschien is de bekendste uitspraak van Hill: “Our only limitations are those we set up in our own minds.”

Ik las zijn boek lang geleden. Niet omdat ik dat wilde maar ik had #A niets beters te doen en #B er was maar één ding voorhanden, dat boek. Nu geloofde ik er geen bal van dat als je al die regeltjes zou opvolgen je vanzelf rijk en gelukkig zou worden. Mijn verbazing ging eerder uit naar het biologerende karakter ervan en het was dan ook mijn eerste kennismaking met de complexiteit van de ‘er voor gaan’-mindset van Amerikanen. “Don't wait. The time will never be just right.”

Dat sprak mij meer aan dan de West-Europese afrekencultuur, dat we het hier te lande meer hebben over doelstellingen dan de reis er naar toe. Een omzetdoel versus de goeie dingen doen. Het podium zoeken versus anderen betrekken in je reis.

Het doet me denken aan de cultuuromslag waar veel organisaties nu tegen aan hikken. Het is er al, je ziet het niet, je weet het niet, maar de wende is al enige tijd gaande en houdt niet meer op. Eén van de 57 alibi’s van Napoleon Hill is “We hebben het altijd al zo gedaan”. Dodelijk…

‘Think and Grow Rich’ behoort tot de tien meest verkochte boeken ter wereld. Het verscheen in 1937 en inmiddels zijn er meer dan 100 miljoen exemplaren van verkocht. And counting… Heeft ‘ie dan toch gelijk?

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie