Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Lijderschap

Hier te lande hebben we 17.439.808 miljoen minister-presidenten en bondscoaches. Wij weten heel goed wat er moet gebeuren en hebben daar ook een grondige mening over. En deze opinie delen we maar al te graag.

Het zal wel aan het syndroom van lockdown liggen, want er worden momenteel meer management- en marketingboeken aangekondigd dan ooit tevoren. Veel boeken gaan over leiderschap. Ze worden geschreven door auteurs die zelf nog nooit een meter leiding hebben gegeven, maar ze hebben wel gelijk. En dat zeggen ze zelf ook.

Wat maakt een boek over leiderschap nu volledig onzinnig?

Ten eerste. Lezen de leiders deze boeken of zijn het juist degenen die graag leiding willen geven? Ik verwacht de laatste groep. Zij verdiepen zich in de vers geschreven leiderschapstheorieën in de hoop – in het vertrouwen wellicht – zelf ook ooit hoog in de board te mogen eindigen. De Spaanse ober in de briljante Engelse comedyserie ‘Fawlty Towers’ van John Cleese uit de jaren 70 zei ooit: “I speak English very well, I learn it from a book!” Not…

Ten tweede. Zoek je bij Managementboek.nl naar ‘leiderschap’, dan krijg je 239 vermeldingen. En bol.com meldt zelfs 57.961 resultaten. Keuzestress – terwijl je al zo lekker druk bent als leider. Wat moet je kiezen? Met titels als Leiderschap met een woordje ervoor als inspirerend, luisterend, authentiek, lean, introvert, digital, verbindend, dialogisch, effectief, religieus (echt waar), klantgericht, dienstbaar, geestelijk, Benedictijns (ja, ook echt waar, zoek maar op), persoonlijk, accountable, dienend, moedig, quantum, moreel, positief (waarom dan niet een boek over Negatief Leiderschap?) en natuurlijk de X principes van leiderschap. Het houdt niet op en gaat ook nooit ophouden.

Ten derde. Iedere dag lijkt er wel een nieuwe visie op leiderschap te worden gepubliceerd. Iedere uiting zal ongetwijfeld iets interessants bevatten, maar per saldo is het overbodige lectuur. Het is natuurlijk als adviseur enorm verstandig een boek te schrijven, want het is een mooi visitekaartje voor je. “Kijk, hier heb je mijn boek.” Met andere woorden, ik begrijp het. Het schrijven van boeken over leiderschap is echter een vervuilende industrie. Niet alleen in de zin van het overbodig bedrukken van papier met vervuilende inkt, maar vooral door het delen van geschreven gedachten die er niet toe doen – alhoewel de oplages in Nederland in mijn ogen nogal tegenvallen. Bij 1.000 verkochte boeken houdt het wel op en dan is het nog maar de vraag of ze werkelijk gelezen worden. De geestelijke vervuiling kan enorm meevallen daardoor. Wel lezen met een mondkapje graag.

Leiderschap… Als je weet hoe het moet, doe je het en je doet het goed. Als je weet hoe het moet maar je kunt het niet, word je adviseur. Als je denkt dat je weet hoe het moet, word je docent. Als je het niet weet maar jouw visie op leiderschap is briljant, schrijf je een boek.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie