Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Macht

De grote technologieplatforms worden te machtig, vindt GroenLinks. De al voor publicatie uitgelekte 19 pagina’s tellende visiebrief van Arie Slob van afgelopen juni over een reclamevrij omroepbestel wordt door de kijkers gewaardeerd. De lui die hun knaken verdienen bij de omroep vinden Slob visieloos

Als je nu een Netflix-baasje bent, maak je je wel ernstig zorgen om de concurrentie en vooral om de expansiedrift van Disney. Wij als kijkers zijn hier juist blij mee want het aanbod wordt groter en door de wetten der competitie ook goedkoper.

De omroepwereld zoals we die nu kennen, is technisch failliet. Deze wordt door kunstmatige beademing in leven gehouden. John de Mol gaf vorig jaar al aan dat de overheid veel te weinig bescherming biedt aan de omroep en nog minder doet om het mediacultuurgoed te beschermen. Techreuzen als Facebook en Google slurpen al het advertentiegeld op, betalen nauwelijks belasting, zijn oncontroleerbaar en zorgen er slim voor dat hun businesscase voor marketeers beter is dan adverteren bij de STER.

De Mol ziet het technisch failliet maar bouwt ook zelf – zijn ambitie nu – aan een concurrent van de techreuzen. De Mol ziet, zoals hij dat kan, de toekomst van de tv-wereld al de horizon passeren voordat de politiek en het omroepbestel enig idee hebben. Hij investeert vol in platforms als YouTube en zegt fijntjes dat NPO social media als YouTube, Instagram TV en andere kanalen laat liggen – en dus een groot deel van de jongeren mist.

GroenLinks, bij monde van mediawoordvoerder Lisa Westerveld, stelt dat de techreuzen dan maar moeten meebetalen om ons tanende bestel op te fleuren. Ze twitterde al eerder dat – als je de toekomst van het Nederlandse media-aanbod wil waarborgen – het noodzakelijk is een beleid te maken over de omgang met internationale mediagiganten. De techreuzen krijgen dan een heffing gepresenteerd waarmee je dan vervolgens kunt investeren in onze omroep.

Daarmee zou je dan voorkomen dat onze media-industrie verder wordt uitgekleed – vraag aan GroenLinks: door wie dan? – en zo afwenden dat de internationale technologie- en mediareuzen nog groter worden. Duh… Dat is alsof Tesla investeert in een nieuwe Trabant-fabriek voor tweetaktjes in de Oekraïne.

Maar… Nederland is maar een heel klein landje. Voor de techreuzen is ons land soms interessant als testland maar in bereik en winsten niet te vergelijken met onze grote buurlanden. Bovendien… the winner takes it all. Dat is nu al zo in de tech- en mediawereld. Maar dat is ook zo in de staalindustrie, of in de olie-industrie, of in de voedingsindustrie. Een handvol partijen maakt de dienst uit.

We zullen daarom vrolijk en optimistisch moeten accepteren dat de mediagiganten ons land veroveren – waar niets mis mee is als je de wetgeving op orde hebt. Mediaconsumptie is al enorm veranderd, Hilversum en Den Haag moeten daar alleen nog even achter zien te komen. Naast het ontbreken van visie is televisie er namelijk weldra ook niet meer.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie