Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Marketingboekenbal

Bestaat er wel zoiets als ‘de beste’? Als ik op de 100 meter sprint één duizendste seconde voor de rest eindig, ben ik de beste. Kom ik in een wielerwedstrijd met een fietsbanddikte als eerste over de finish, dan krijg ik goud. In de sport is een beste aanwijzen nog wel te doen. Moeilijker wordt het als je films, boeken of websites wil beoordelen. Dat kan eigenlijk niet…

Er is zelfs een award voor de beste literaire zin van het jaar. Het moet niet gekker worden… Dit jaar ging die prijs naar schrijfster Manon Uphoff voor een waanzinnige zin uit haar boek ‘Vallen is als vliegen’:

En hier ben ik, kruipend naar die plek die tot vandaag zijn angstparfum van gele orchidee, passiebloem en mest uitwasemt, in een poging te aanschouwen wat ik daar geweest ben: het laatste poppetje in de matroesjka, met de scheef geschilderde kommaoogjes, het poppetje dat je niet kan openen.

Ja, dat gevoel herken ik wel, helemaal nu. De afgelopen twee maanden mocht ik namelijk samen met een kundige en uitgebreide jury 12 recent gepubliceerde marketingboeken doorakkeren, met als doel het ‘Marketingboek van het Jaar’ aan te wijzen. Wie ben ik dat ik dat mag doen?

De jury is benoemd door misschien nog wel de enige marketingvakvereniging die Nederland rijk – of arm? – is: Platform Innovatie in Marketing (PIM). Wat een gunst dat je die boeken mag lezen en beoordelen. Leerzaam ook. Ik zit al vanaf het begin in de jury en mocht ook zelf ooit eens de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs’ in ontvangst nemen. En nee, dat jaar was ik juist geen jurylid…

De oogst aan boeken dit jaar was bijzonder goed – ook heel uiteenlopend aan onderwerpen en observaties. Zo moeilijk om dan een winnaar aan te wijzen. Dat gaat mij niet lukken. Vooral omdat ik een enorm respect heb voor de auteurs van de vaak vuistdikke boeken met geweldige visies en uitwerkingen daarvan. De een strategisch, de ander operationeel, maar vrijwel allemaal concreet en ‘van deze tijd’. En wat is die tijd dan?

Door de jaren heen zie ik marketingonderwerpen minder marketing en meer organisatorisch worden. Marketing wordt niet meer als trucje of afdeling behandeld, maar als een managementinstrument om klantgerichter te worden, door naar binnen – collega’s en processen – te kijken, door naar buiten – purpose en maatschappelijkheid – te kijken en door de factor van het succes te zijn.

Lees dan nog eens het essay ‘Doet marketing ertoe?’ van marketingprofessor Ruud Frambach. Gewoon bestellen als sinterklaascadeautje of kerstgeschenk! Hij won met dit nog immer actuele boek deze verkiezing in 2018.

Dat is ook wat we willen bereiken met de award voor het beste marketingboek van het jaar. Dat niet alleen het marketingvakgebied ‘gezien’ wordt, maar ook een serieuze plek in de organisatie krijgt. Een banketbakker kan heerlijke taartjes bakken. Als ‘ie echter geen notie heeft van marketing, wordt er geen zoet broodje verkocht.

Maar het beste boek aanwijzen? Wat is dat dan? Het beste boek is dat boek waar jij het meeste aan hebt. Dat voor jou het verschil maakt. De uitdaging is dan om meer te lezen, niet alleen boeken, om zo te snappen wat goed voor je is. Of luisteren en in gesprek gaan, dat mag ook. Dat kan volgende week donderdag – 26 november 2020 – wanneer PIM de genomineerde auteurs op het virtuele podium hijst om hun verhaal met jou te laten delen. En wie weet, sta je zelf ook eens in die spotlights. Waarom niet?

Komt allen!

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie