Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Marketingtrends 2020

Inmiddels heeft Van Dale volgens traditie het woord van het jaar 2019 bekendgemaakt. Vanochtend bracht het nieuws ons het woord boomer. Geen straattaal, het komt uit Australië. Wat je ver haalt, is lekker. Boomer staat voor iemand op leeftijd met ouderwetse ideeën. Veel trendwatchers zijn boomers. Waarom? Het zijn meestal oudere heren met een ingesleten manier van werken. Zij baseren zich op een werkwijze die klassiek mag worden genoemd.

Hoe trendwatching werkt? Simpel… Noem een nieuw begrip, noem het disruptief, geef het een pseudowetenschappelijk sausje, vertel er moderne concepten omheen (vandaag de dag artificiële intelligentie, algoritmen en robotica), maak aannemelijk dat grote bedrijven op het punt staan om te vallen… die dingen. Zoals veel goochelaars dat ook doen. Het is een trucje dat met de nodige vingervlugheid tovenarij lijkt. Het doet het goed op congressen en tijdens lezingen.

Ik ben kritisch op trendwatching en de verrekijkers die zich als zodanig betitelen. Heb daar al vaker over geschreven. Niemand van de mij bekende trendwatchers is ook maar in de buurt gekomen van wat er de afgelopen tien jaar is gebeurd. Helemaal niemand. Misschien dat er wat educated guesses zijn geweest die door de mooipraters in de buurt komen van de werkelijkheid maar dat is slechts op detailniveau. Blaas het op. Om er in extremis achter te komen dat je niet kunt managen op detailniveau.

Toch is en blijft het een goede strategie om naar voren te kijken. Immers, je zit als manager achter het stuur, je blijft tussen de lijntjes, probeert ongelukken te voorkomen, je gaat van A naar B en verder. Waar is de volgende laadpaal?

Succesvol op de toekomst voorsorteren is het direct kunnen reageren op veranderende omstandigheden. Het belichten en waarderen van marketingtrends heeft alles te maken met je mentale dashboard.

Het agile reageren op ontwikkelingen door de tijd heen is kansberekeningen uitvoeren en snel kunnen reageren met alle middelen op nieuwe omstandigheden. In die zin is toekomstkijken een strategie en uiterst zinvol voor je routeplanning.

Van Dale houdt ook de verkiezing van het woord van het jaar in België. En ja hoor, gewoon een woord van thuis en prachtig gevonden. Dat kunnen die Belgen wel. Tromgeroffel. Het woord van 2019 is geworden: winkelhieren. En dat betekent: bij lokale bedrijven en winkels kopen. Wat mij betreft de Nederlandse marketingtrend voor 2020.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie