Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – MLP

We zijn weer begonnen met de jurering van de MLP, de ‘Marketing Literatuur Prijs’ van de marketingclub Platform Innovatie in Marketing. Deze award wordt al sinds 2003 uitgereikt. Ik mag al lange tijd lid zijn van de jury en dat is zeer leuk en interessant om te doen. Ieder jaar wordt er een tiental boeken uit de stapel marketingliteratuur getrokken door een jury bestaande uit marketeers – uit de wetenschap, het onderwijs en de praktijk – waaruit een top 3 en een uiteindelijk winnaar volgt.

Het proces levert nooit een anonieme winnaar op. De jury is meerkoppig en dus is het quot capita, tot sensus. Hoewel de criteria voor de beoordelingen al sinds het begin helder zijn, is de discussie tijdens de jurering soms net zo interessant als een boek zelf. Maar voordat we tot een top 10 komen, zijn we het vaak laaiend met elkaar eens. Dat komt vooral omdat er veel bagger wordt gepubliceerd in de marketingwereld.

Veel boeken staan sterrenstelsels af van de werkelijkheid of vormen een herhaling van zetten uit het verre verleden. Het is soms onvoorstelbaar dat een uitgever de moeite neemt een marketingboek uit te geven, tenzij de auteur er goed geld voor geeft. Maar of ons vak daar beter van wordt? Nee, dan de shortlist – in 2020 zijn dat 12 marketingboeken. Meer dan dat twaalftal hebben we dit jaar niet nodig.

We zien door de jaren heen dat de onderwerpen net als het marketingvakgebied steeds diverser worden en opvallend genoeg ook steeds minder gerelateerd aan marketing. Dus geen boeken over het how to do in marketing maar een ander vakgebied een touch of marketing meegeven. Denk daarbij aan toepassingen in de technologie zoals CRM. Customer relationship management is van een database-technologie een onmisbaar element geworden in de klantgerichte marketingaanpak.

En zo komen we als vanzelf op customer experience. Of marktonderzoek. Of datagebruik in marketing. Het meer dan 15 jaar analyseren van marketingboeken leert dat marketing niet meer zozeer een vak is als wel een competentie. En niet meer is weg te zetten in een aparte afdeling marketing, maar in het hele bedrijf van invloed is.

Een observatie is ook dat er ieder jaar wel een bepaald centraal thema in de genomineerde boeken is op te merken. Denk daarbij uiteraard aan de digitale ontwikkelingen, lang geleden social media, enige jaren was klantgerichtheid populair, natuurlijk data als onderwerp of meer beschouwende boeken over marketingleiderschap. Het thema dit jaar is branding. De boeken zijn natuurlijk geschreven vóór de komst van het virale mormeltje, dus blijkbaar is sterkmerkdenken helemaal in.

Want, klanten kunnen kiezen en dat doen ze ook. Dus is een sterke relatie op gedeelde merkwaarden noodzaak om loyalty te realiseren. Dat snap ik wel. Maar toen veranderde de tijd en nu helpt de crisis dat vraagstuk wellicht vakkundig om zeep. Of juist niet. We zullen het zien. Maar het eerste boek dat volgende jaar uitkomt met de titel ‘Marketing in Tijden van Crisis’ gooi ik ongelezen in de haard. Lijkenpikkers…

We zullen zien wie de winnaar wordt dit jaar. Of winnares? Want ook nu weer zien we meer schrijverts dan schrijveressen en is diversiteit zelfs ver te zoeken. Misschien dat een uitgever daar eens wat beter op kan letten…

Foto: Unsplash

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie