Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Model

Vandaag is op CustomerTalk een bijzonder interessant artikel verschenen over het wetenschappelijke onderzoek van Jaap Wieringa. Hij is hoogleraar onderzoeksmethoden in de bedrijfskunde aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Vroeger zouden we hem een Paarse Broek noemen. Dat is een compliment, deze keer.

Paarse Broek? Weet-je-nog-wel, de term werd ooit in 2006 door het blog GeenStijl gebruikt om marketeers weg te zetten als praatjesmakers. En dan vooral in de wereld van de nieuwe marketing, waar ze met ingewikkelde benamingen op hun visitekaartje in iedere snel uitgesproken zin minstens drie Japke-d. Bouma-woorden gebruiken.

De Paarse Broek als term horen en zien we niet meer. Dat komt omdat veel mensen uit de marketingwereld het inmiddels als een geuzennaam of zelfs een compliment zien. Als je geen Paarse Broek meer wordt genoemd, val je niet op. Een echte moderne Paarse Broek volgt de trends en ontwikkelingen, vindt daar iets van en deelt de inzichten.

Zo heeft Jaap Wieringa gekeken naar nieuwe modellen waarmee we marketing kunnen bedrijven met een minimum aan data, simpelweg omdat de wetgeving restricties legt op het toepassen ervan. Met andere woorden, wat kunnen we eigenlijk praktisch doen met de data die we mogen gebruiken?

Om te beginnen, wat is een model? Een model is een verkleinde weergave van de werkelijkheid. Net als bijvoorbeeld een fotomodel. Zo willen we er allemaal uitzien, maar het bestaat niet echt. Toch is het handig om kleding of een vakantie te verkopen, bijvoorbeeld. Het ideale model bestaat maar het wordt nooit de werkelijkheid. Het model van Jaap Wieringa is gebaseerd op het begrip ‘gegevensminimalisatie’. Je gebruikt dan slechts die data die nodig zijn om je doel te bereiken.

Wellicht ben ik zelf een Paarse Broek en daarom enthousiast over het werken met modellen – ook al weet ik dat ze slechts een klein beetje waar zijn. Wat je echter vooral met modellen kunt doen, is het opstellen van voor jou relevante criteria om te starten en aan de hand daarvan gedurende het proces te meten. Vorige week schreef ik al in mijn column dat we helaas niet weten welke helft van ons marketingbudget weggegooid geld is. Zoiets kan echt niet meer.

Bovenal is het zonde van het geld, maar geld is een commodity geworden. Het is vooral jammer van de tijd. Want iedere seconde die je verliest in je leven, krijg je nooit en te nimmer meer terug. De afrekening daarvan komt aan het einde… oh had ik maar.

En daar ligt het probleem. Het is zo makkelijk om aannames te doen om die vervolgens met een doorgeakkerde businesscase te verkopen. De oude MBA-school is er nog steeds. Spreadsheetmarketing noemen we dat. Numbers don’t lie, until they do…

Jaap Wieringa heeft een missie. Hij wil met zijn team marketing en compliance bijeen brengen. Hij wil dat organisaties op een effectieve wijze inzichten ontwikkelen uit gegevensanalyse, die hen kunnen helpen hun klanten beter van dienst te zijn. Wie wil dat nou niet? Maar kunnen we dat wel? Dan is uitdaging 1 een groot deel van de commerçanten van die organisatie bijbrengen hoe je modelmatig werkt en realistisch concludeert.

Misschien moeten alle marketeers eerst even een paarse broek bestellen.

Foto: Unsplash

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie