Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Newbooking.com

Precies een week geleden bracht ik het gedrag aan de orde van veel organisaties in Nederland die vette winstuitkeringen verstrekken en nu de hand ophouden, omdat het geld op is na slechts enkele maanden van ellende. Mijn advies? Stel een verplichte buffer in bij ondernemingen om de gelden van de belastingbetalers niet buitenproportioneel aan te hoeven spreken. Ik noem geen namen, want dan blijf ik bezig.

De vraag is natuurlijk hoe wij als eenvoudige klanten omgaan met graaiers en geldstrooiers? Immers, mijn ervaring is dat we even mopperen en dan snel doorgaan met de waan van de dag. Het resultaat? We blijven kopen waar we dat altijd hebben gedaan.

Ik ken maar twee merken die om zeep zijn geholpen door de community. Dat zijn Buckler – Youp van ’t Hek noemde de drinkers van dit alcoholvrije bier van Heineken Buckler-lullen en daar wil je niet tussen staan – en de Oostenrijkse wijn door de antivriesaffaire. Overigens behoort de bergwijn van de Oostenrijkers tot de betere wijnen van de wereld. Maar oh, wat een ellende hebben ze gehad met dat imago van wijnaanlengers.

Zijn deze online en social tijden nu anders dan toen? Ja, want delen is makkelijker geworden en mobiliseren ook. Een prachtvoorbeeld daarvan vind ik het initiatief van Niels Meijssen. Deze start-up-strateeg heeft het idee geopperd om bij 1.000 steunbetuigingen op LinkedIn zelf een concurrent van het in zijn ogen wanpresterende Booking.com te lanceren.

Niels Meijssen is – zoals velen – ongelukkig met het gedrag van Booking.com. Hij mag nu de daad bij het woord voegen door de crowdfunding te starten, want inmiddels heeft hij al bijna 40.000 duimpjes, applausjes en hartjes. Hij kan dus aan de bak met het ontwikkelen van een nieuw onafhankelijk boekingsplatform.

Hij wil een eerlijk verdienmodel, zonder knipperende kermisknoppen en faire deals met hotels. Dat is natuurlijk een lastige opgave. Waarom hebben hotels namelijk zelf nooit de handen ineengeslagen om een miljardenbedrijf als Booking.com te bouwen? Hetzelfde geldt voor restaurants. Die boksen nu met TheFork en Thuisbezorgd.nl. Of banken met het afwikkelen van betalingen bij online bestellingen. Taxichauffeurs… Enzovoort.

De verkopende en bemiddelende partijen zijn altijd het beste af. Maar de kracht van the winner takes it all is groot. Van alle duizenden initiatieven blijft minder dan een handvol succesvol over. Die mogen als winnaar van de heftige strijd toch best wel de knaken onderling verdelen? Dat deden de grootgrondbezitters immers ook.

De vraag is nu of we in een periode van mobilisatie raken, waar nieuwe marktleiders opstaan. Blijkbaar lopen bestaande leiders op een markt snel leeg bij een tegenslag, dus kansen zat voor starters. De grote vraag is alleen wat de motivatie is van de mobilisatie. Is dat de ontevredenheid van klanten, leidend tot een weerstand die ruimte biedt voor nieuwe initiatieven? Of laten we ons weer net zo in de luren leggen als tijdens de social media hype van destijds? Want, het is van ons allemaal? Not!

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie