Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Niks

Ik kijk naar een lege agenda. Workshops, vergaderingen, colleges, ff een bakkie doen, de vrijmibo… weg. Ja, veel afspraken zijn belletjes geworden of vaker nog digitale ontmoetingen met allerlei tooltjes. Skype, Zoom, Adobe Connect, Microsoft Teams, Google Hangouts, Join.Me, ReadyTalk, BlueJeans, Unified Meeting, ezTalks, WebRoom, Mikogo, Vast Conference, Cisco Webex, UberConference, Easymeeting, MegaMeeting, Unified Meeting, GoToMeeting… Kan onze overheid niet even een verplichte tool benoemen voor digitale groepssessies?

Ons land gaat digitaal. Winkels sluiten, zoals KPN en T-Mobile. Coolblue sluit de 12 shops omdat het online zo druk wordt. Hoe zou het met Tinder zijn? Daten is toch ook niet meer van deze tijd. De tweede digitaliseringsgolf, die al een tijdje gaande is, wordt op deze manier wel geturboot. Iedere crisis leidt wel tot veranderingen en soms zelfs tot radicale innovaties. Op dit moment wordt het sociale en economische leven totaal op zijn kop gezet. We worden gedwongen tot disruptie.

Bij Harvard doen ze al 40 jaar op rij onderzoek naar disruptie en radicale innovatie. Feitelijk betekent de term disruptie ontwrichting of uiteenscheuring. Disruptie is een populair begrip in de zakenwereld als het gaat om nieuwe bedrijven die bestaande markten kunnen ontwrichten. Dat is van alle tijden. Lees de stoommachine van James Watt uit 1764, de lopende band van Henry Ford uit 1908, de televisie, het internet…

De term disruptie wint aan populariteit omdat veel nieuwe opkomende bedrijven en technologieën hele markten ontwrichten, of bestaande, grote organisaties ten val brengen. Het begrip staat dus ook synoniem voor het ontwrichten van bestaande business. Het is zoals Jeff Immelt, voormalig chief executive officer van General Electric, ooit stelde: “Je gaat naar bed als baas van een industrieel bedrijf en de volgende ochtend schrik je wakker omdat je een leiding geeft aan een software- en analytics-bedrijf.”

Uit het 40 jaar durend onderzoek van de Harvard-professoren komen bij innovatie twee aspecten naar voren. De disruptieve innovatie gaat over de behoefte van de klanten. Het is een werkwijze waarbij nieuwe toetreders bestaande bedrijven uitdagen en klanten producten of diensten aanbieden die de gevestigde orde over het hoofd zien. Of ze creëren iets wat er nog helemaal niet is en waar zelfs geen vraag naar is. Toch wordt er vanwege de disruptie een behoefte gecreëerd.

De radicale innovatie gaat over mens en bedrijf. En dan met name over de ontwikkeling van nieuwe kennis en wetenschap om nieuwe diensten en producten te marketen. Gewoonlijk richt radicale innovatie zich volgens de Harvard-slimmeriken op de invloeden ervan op de lange termijn. Maar nu hebben we de tijd niet en moeten we laten zien dat radicale innovatie ook iets is van de korte termijn. De Harvard-wetenschappers stellen dat verbeelding en het vermogen om de toekomst in technologie kaders voor te stellen belangrijk zijn voor het genereren van de nieuwe ideeën met een snelle implementatie. Daar zullen met name de langetermijndenkende organisaties zoals farmacie en finance moeite mee hebben. Die moeten nu wel. Anders wordt ’t niks.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie