Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – No

Hoge boetes opwerpen, dure rechtszaken starten, naming and shaming van de grote baas, dreigen met aanpassingen van de privacywetgeving… Het mag niet baten, want de reuzen op het terrein van de social media gaan gewoon door. Punt. Miljoenen euro’s en dollars aan boetes, ontevreden en angstige klanten, boze wetgevers, agressieve journalisten… “ Just another flash in the pan ”, zo zou de Facebook-baas hebben gezegd.

Het gebruik van social media blijft groeien in aantallen en tijdsbesteding. Het aantal adverteerders neemt ook toe. Het overgrote deel van de marketinggelden van de grote internationale merken wordt namelijk overgeboekt naar de technologiegiganten. Waarom zou je je dan zorgen maken? Geld zat. Money talks.

Geld kan je ook het zwijgen opleggen. Als je iets wilt bereiken, moet je de gouden kip van ze afpakken. Wellicht hebben de advocaten Laura W. Murphy en Megan Cacace zoiets gedacht toen ze op 8 juli 2020 een kritisch rapport publiceerden over de manier waarop Facebook met de vrijheid van meningsuiting en de mensenrechten omgaat.

Het was nota bene Facebook zelf die de beide dames had ingehuurd om een onafhankelijke audit uit te voeren over hoe het bedrijf omgaat met zijn platform. De auditors kwamen met de brisante conclusie dat de onderneming op z’n zachtst gezegd maar zeer matig presteerde om haar gebruikers te beschermen. Sterker nog, die gebruikers zijn het kanonnenvoer geworden voor de social media.

De twee advocaten hebben goed gekeken naar het strategische beleid van Facebook, hoe content wordt gemodereerd en gecontroleerd, waar en door wie er reclame wordt gemaakt, de algoritmen die het bedrijf heeft ontwikkeld en hoe deze onder meer zijn ingezet tijdens de presidentiële verkiezingen in de US of A. De conclusie liegt er niet om en is knetterduidelijk. Er is boosheid en frustratie – zelfs vanuit de interne organisatie. Collega’s dus, die de directie smeekten om meer te doen om gelijkheid te bevorderen, discriminatie te bestrijden en de vrijheid van meningsuiting te waarborgen.

En nu? De grote adverteerders hebben er flink de balen van omdat ze denken dat Facebook en ook de andere platforms onwettig alsmede onethisch ondernemen. Inmiddels zijn er dik 1.100 ondernemingen die een maand lang niet adverteren op social media na de oproep van burgerrechtenorganisaties via de campagne #StopHateForProfit. Just another flash in the pan…

Want… de grootste bron van inkomsten wordt gevormd door de kleine adverteerders. De top 100-merken waren in 2019 verantwoordelijk voor 6 procent van de 70 miljard dollar omzet van Facebook. Het overgrote deel van de inkomsten komt van kleine adverteerders. Daarnaast zijn de platforms voor de grote merken zo belangrijk geworden, dat die grote merken zichzelf in de voet schieten met deze actie. Gesprekken met Facebook hierover leverden tot nu toe niets op. Dus, hoe lang houd je het als actievoerder vol?

Een boycot werkt niet. Er is maar één manier om deze technologiereuspraktijken te veranderen en dat is door wetgeving. Tijd voor Mister No…

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

  1. Marc Boers
    Toen ik nog een Expert winkel had adverteerden wij op FB, maar dat zou ik nu niet meer doen. Uit principe. En ik zou me gesteund voelen door het boycot van de grote jongens. N=eentje. Mister No.....hoe dan?
    Reageer
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie