Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – NOYB

De Amerikaanse rapper Big Sean zong er al over: “One man can change the world.” Dat geloof ik wel en die man voor mij in dit rare jaar 2020 is Maximilian – zeg maar Max – Schrems. Hij is Oostenrijker, 32, van beroep advocaat maar vooral privacyactivist. Dat doet ‘ie blijkbaar goed, want Max heeft een gevulde prijzenkast met daarin onder meer de eervolle Duitse ‘Theodor Heuss Medaille’ voor burgerzin.

Max werd wereldwijd zichtbaar door een sterk onderbouwde klacht neer te leggen bij het Hof van Justitie van de Europese Unie over de handel en wandel van de ‘Safe Harbor Privacy Principles’. Dit hof wordt geraadpleegd als nationale rechtbanken het lastig vinden de EU-wetgeving ter plaatse uit te leggen. De interpretatie kan van land tot land namelijk verschillen vertonen.

De klacht van Max sloeg in als een bom, want het hof maakte in oktober 2015 een einde aan ‘Safe Harbor’. Je weet nog wel, dat verdrag handelde over de uitwisseling van persoonsgegevens tussen Europa en de Verenigde Staten van Amerika. De uitspraak was de steen in de rimpelloze vijver van de social media. Het was een waarschuwend signaal dat je niet zomaar de digitale grondrechten in Europa met voeten kunt treden.

Max blij en gelukkig? Ja. Maar dat was van korte duur, want hij zag dat de technologiegiganten nieuwe wegen vonden om persoonsdata onheus te organiseren. Max klaagde weer bij het hof en dit keer specifiek gericht op Facebook. En raad eens, Max kreeg weer gelijk. Het hof vernietigde vorige maand het EU-VS-privacyschild, de opvolger van ‘Safe Harbor’.

Max is de initiatiefnemer van het NOYB. Dat staat voor ‘My privacy is none of your business’. Een dikke week geleden diende het NOYB klachten in over 101 grote bedrijven bij nationale toezichthouders op gegevensbescherming, verdeeld over 30 EU-landen. Daaronder bevinden zich bedrijven in Nederland als Marktplaats, PostNL en Thuisbezorgd.nl. Het NOYB bewijst dat de websites van de aangesproken organisaties code van Google en Facebook toepassen om gegevens over zogeheten klanten naar de VS over te hevelen. Deze datatransfer mag niet. Het hof heeft dit als illegaal handelen verklaard.

Maar wat doe je eraan? Max stelt de overtreding terecht aan de kaak. Hoe ga je dit handhaven? Is er al een privacypolitie? Ik denk dat de kern van het probleem ligt in de onkunde van de zogenaamde klanten. Immers, je bent niet zomaar een klant bij dit soort organisaties. Je bent vaak ook slachtoffer en deel van de dienstverlening. Immers, jouw data worden ‘mis-handeld’ en verkocht.

Volgens mij is er maar één oplossing en dat is de wapens in handen geven van de individuele gebruikers. Met een beetje voorlichting en een internationale tool om privacyzaken aan of uit te zetten, moet je al een heel eind kunnen komen.

Voor de aangeklaagde grote ondernemingen is het verstandig om duurzaamheid in zakendoen na te streven door in dialoog met klanten te gaan en geen slachtoffers te maken. De technologiebedrijven moeten inzien dat je niet bang hoeft te zijn om in gesprek te gaan met luizen in de pels als de non-profit-club NOYB.

Kan één man de wereld veranderen? Hhmmm… liever en beter doe je dat met z’n allen.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

  1. Job kip
    Mooi sprökken Bel.
    Reageer
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie