Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – #nwagc

Zullen we nu stoppen met het idiote gezegde ‘Never waste a good crisis’? Ik bedoel, prima hoor, die woorden in de mond nemen als je in een economisch dal bent beland. Een mooie economische crisis leidt tot andere inzichten, verbeterpunten en nieuwe wijze levenslessen. Maar nu het gaat om mensen.

Schoonmoeder overleden? Never waste a good crisis.

Je beste vriend doodziek? Never waste a good crisis…

Anderhalve meter afstand houden van geliefden? #nwagc

Ik vind het nogal gevoelloos en onbenullig om deze kreet nu te gebruiken.

De uitdrukking ‘Never waste a good crisis’ schijnt ooit gebruikt te zijn door Winston Churchill. Voor de millennials onder ons, dat is die dikke man met een sigaar die lang voor de Brexit het Britse Rijk door de oorlog trok. Welke oorlog? De Tweede Wereldoorlog. Maar dat is makkelijk, aan hem worden vele uitspraken toegedicht. De mooiste vind ik overigens deze, toen hem gevraagd werd waarom hij nooit ziek is ondanks zijn zwaarlijvigheid en het wegspoelen een doos sigaren met whisky… Winston Churchill zei: “First of all: no sports!”

Hoe dan ook, #nwagc is vooral een adagium dat voortkomt uit de vorige – financieel-economische – crisis van 2008. De spreuk werd met name bekend dankzij de Britse civiel ingenieur Andrew William Wolstenholme, geboren op 5 maart 1959. Hij was van augustus 2011 tot maart 2018 de hoogste baas van de openbaar vervoerder Crossrail, die verantwoordelijk was voor een 117 kilometer lange nieuwe metrolijn kriskras onder Londen.

Deze Brit schreef in 2009 het ‘Wolstenholme Report’ in opdracht van Constructing Excellence. Andrew William Wolstenholme analyseerde de prestaties van de Britse bouwsector en was daarover verre van hoopvol. Hij riep de bouwbranche op om de grote crisis van 2008 te gebruiken als een kans om te innoveren. Never waste a good crisis. Dat kon toen prima, maar alsjeblieft nu niet meer gebruiken.

Ik zou de kreet willen inkorten tot ‘Never waste’. De tijd is voorbij dat een vlucht naar Malaga goedkoper is dan een treinreis van Apeldoorn naar Leeuwarden. Nu is het zaak dat we essentiële beroepen naar behoren belonen en dat de verdeling van kapitaal meer balans krijgt. Dit betekent dat je als organisatie – dus als manager, ondernemer of leider… – je maatschappelijke positie erkent en deze een strategische plek in je ziel geeft.

In The New Yorker stond onlangs dat 40 procent van de Westerse economieën draait op niet-essentiële consumptie. Dat kan best een tandje minder. Never waste…

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie