Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Onzintijd

Als er één ding is dat we zo meteen in het nieuwe normaal niet meer tegenkomen, is dat de onzintijd. We kunnen ons namelijk niet meer veroorloven zomaar de tijd te verknoeien. Kon dat voorheen wel dan? Nou, ook niet echt. We kwamen er echter mee weg. Immers, velen gingen inefficiënt met de tijd om – van hoog tot laag, van de werkvloer tot de boardroom en terug.

Onzinnige vergaderingen en plannen schrijven die toch niet werden verwezenlijkt maar je key performance indicator ‘het plan is af’ was weer bereikt. Net als onzinnige cursussen volgen, oneindige adviestrajecten zonder duidelijke uitkomst doorlopen, onmeetbare marketingacties bedenken, eindeloze presentaties voeren in PowerPoint en oeverloze analyses maken met spreadsheets… Veel bezigheidstherapie dus.

Maar ja, je kwam er mee weg.

In het oude normaal werd je afgerekend op onzin, omdat doelstellingen vaak onzinnig werden opgesteld. Terwijl de wereld buiten je bedrijfsmuren in razendsnel tempo verandert, denk je zelf dat je met jouw werk en plannenmakerij de wereld kunt maken.

Dat kan dus niet.

We leren nu dat een korte vergadering best mogelijk is en tot snelle beslissingen leidt. We leren ook dat we nu plannen moeten opstellen die werken. En een plan is niet een Word-document van 80 pagina’s, exclusief bijlagen. Een modern plan is een app. Het is een dashboard waarop je kunt sturen. Werk is geen baan maar een vorm van samenwerking. Een doel is geen verre stip op de horizon, want de stip beweegt en de horizon danst inmiddels ook. Een doel in het nieuwe normaal is tastbaar en haalbaar. Anders is het een ambitie of een droom.

We zijn beland in een tijd waarin snelheid en first time right de belangrijkste onderscheidende factoren worden voor je organisatie – en voor jezelf. Geen onzintijd meer. We kwamen er mee weg, verscholen in een warme corporate omgeving, beschermd door een paar vergeelde diploma’s, het is drukdrukdruk, gouden kettingen, dankjewel lief old boys network voor de 12e kans bij mijn 13e ongeluk.

Over en uit. Het nieuwe normaal is de beste reactie op het oude abnormaal.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

  1. Louise Vermeer
    Klinkt heerlijk, een beetje Rotterdams, met de voeten op de vloer, een beetje lullen en vooral poetsen met het vizier op resultaat en een wakend oog op de steeds veranderende omgeving!
    Reageer
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie