Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Pingpong

“Maar hoe weet je dan dat je tegenover de goedkoopste leverancier staat?”

Jaaaaren geleden vroeg ik dat aan een gezaghebbende inkoper die kriskras door China van alles en nog wat aan producten voor een landelijke winkelketen inkocht.

“Nou, zodra ze geen Engels meer spreken, sta ik bij het goedkoopste adres. Hahaha!”, antwoordde de head of purchase. Hij lachte er veelvuldig bij. Goeie grap, hahaha!

Het lachen is ‘m inmiddels wel vergaan. De slimme Chinezen begonnen steeds meer, en beter, Engels te spreken en begrepen ook de online handel als geen ander. En hoppa, iedereen kocht ondertussen beschermhoesjes voor de smartphone van één euro, terwijl die bij voornoemde retailer voor 19 euro in het schap lagen. Dag winst.

En nu is de Belangenorganisatie Detailhandel Nederland enorm bezorgd over de groei van buitenlandse – en met name de niet-Europese – webwinkels en vooral de Chinese verkopers. De BDN, die de belangen behartigt van ruim 100.000 Nederlandse detaillisten, vindt dat er sprake is van een oneerlijke concurrentie door de globaal werkende webwinkels. Dat publiceerde de belangorganisatie gisteren in haar rapport.

Eén van de bezwaren is dat de niet-Europese webshops zich niet gedragen volgens de Europese regels. Kan kloppen, Beijing en Shanghai bevinden zich nog niet op Europees grondgebied. Het gaat in het rapport overigens wel om zeer serieuze onderwerpen natuurlijk. Zoals veiligheid, het gebruik van zeer milieuonvriendelijke materialen, de sterk vervuilende logistiek bij het verschepen van al die goedkope spullen en het omgaan met de fabriekswerkers. Veel merken en retailers zijn weer wat roomser dan de paus. Er is lang geprofiteerd van de foute productie en de daarbij behorende wapperende kinderhandjes. Harde knaken verdienen, koste wat het kost.

En als je de oogjes maar toedoet, is daar niets mis mee (sic). Afgelopen zondag – dus niet 20 jaar geleden maar nú – verdedigde de Braziliaanse president Jair Bolsonaro kinderarbeid: “Ik werk al sinds ik 8 jaar ben en vandaag ben ik wie ik ben.”

Nu kan de detailhandel wel treuren, maar het is al lang bekend dat de gemiddelde winkelier weinig op heeft met online en e-commerce. Jaren geleden zei Jan Meerman, directeur bij brancheorganisatie INretail waaronder meer dan 16.000 winkels vallen, dat zeker 20 tot 30 procent van de winkels de komende tijd nog zou verdwijnen. Hij heeft gelijk gehad...

Het is heel goed om buitenlandse mogendheden te wijzen op veiligheid, duurzame productie en mensenrechten. Maar kun je er iets aan doen? Dit is marktwerking. Je concurrentieveld verandert en daar moet je snel een antwoord op verzinnen. En het is onmogelijk om de politiek te bewegen een digital level playing field te creëren. Het is jaren pingpongen voordat er ergens in Brussel of Straatsburg een economisch onderwerp wordt geagendeerd, laat staan dat er op een korte – zakelijke – termijn een beslissing valt.

Onze Consumentenbond waarschuwde in mei dit jaar al dat de verkoopvoorwaarden van al de Chinese webwinkelgigant AliExpress, feitelijk de marktplaats van technologiereus Alibaba, in strijd zijn met de Europese consumentenregels. De muis zegt tegen de olifant: “Wat stampen we samen lekker…”

De chef d’équipe van de bond, Sandra Molenaar, zegt terecht dat ook de niet-Europese webwinkels zich, willen ze in Europa verkopen, aan de regels – onze regels! – moeten houden. Dat is een uitstekende missie. Sandra trekt daarbij op met vijf Europese consumentenorganisaties, die alle hun eigen nationale toezichthouder inzetten.

Dat is ook geen pingpongspelletje. Stop niet alle budgetten in onderzoek en lobby. Wat dan wel? Twee dingen. Eén: maak de winkeliers die je vertegenwoordigt weerbaar voor de nieuwe marktwerking. En twee: voed de keten en vooral de consument op goed en verantwoordelijk in te kopen. Tot die tijd… gaan we op vakantie en nemen we mee?

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie