Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Rechtspraak

Als je een arbeidsgeschilletje hebt, en je wil die winnen, kun je als baas beter naar de provincie gaan om te procederen en als employee beter naar de hoofdstad. Het vonnis kan per rechtbank en per rechter namelijk sterk verschillen. Dat blijkt uit de eerste zoekmachine voor rechterlijke uitspraken, gemaakt door de Rotterdamse start-up LexIQ. Bij dit bedrijf hebben ze samen met medewerkers van de Erasmus Universiteit Rotterdam een databank arbeidsrecht ontwikkeld.

Het gaat niet lang meer duren of gevalletjes bij de rechter worden langs een algoritme gehaald en er komt een oordeel uit. Net zoals we dat al zien bij medische indicaties, vakantiereizen, onderwijsadviezen en partnerkeuzes. De digitale wereld wortelt zich in de juridische wereld voordat je er erg in hebt. Dat vinden de juristen niet leuk. Het doet afbreuk aan het vak, want ieder gevalletje is er weer één en spreekt voor zichzelf.

Wil je rechtspreken, dan is een data driven realistische aanpak de eis. Nu moet ik hier natuurlijk een flauwe grap maken over rechter en linker en recht versus krom. Laat ik het er maar bij houden dat 56 procent van de rechters een vrouw is.

Dat juristen data driven niet prettig vinden, snap ik wel. Maar net als bij medische diagnoses, stedentrips, opleidingen en vriendjes m/v is het toch wonderschoon als eerst de algoritmische bezem door een gevalletje wordt gehaald? Ik bedoel maar, het gaat hier om transparantie. Wij mensen, en juristen horen daar bij, worden natuurlijk beïnvloed. Niet zo lang geleden moest je gewoon goed kunnen pingelen, wilde je iets voor elkaar krijgen. Nu gebruik je een vergelijkingssite, een interactieve questionnaire die met een boomstructuur en een algoritme een oordeel velt.

Veel juridisch en ambtelijk geneuzel mag wat mij betreft in een algoritmisch farmacon om tijd en kwaliteit te winnen. Dat is overal zo, in iedere branche. De harde data tonen het werkelijke construct, de gevoelsmatige interpretatie bevat slechts wat bouwstenen voor de discussie. Nog een voordeel, veel handmatig werk wordt vervangen door een machine. Rechtbanken zijn toch al beredruk, dus ook dat is opgelost.

Het is toch een beetje raar dat bij welke adviseur ik ook aanklop, in de hoofdstad of in de provincie, ik van iedereen een ander advies krijg? Als ik de beste oplossing vraag, is er toch maar één antwoord mogelijk? Ooit wordt Tinder zo goed, dat niemand meer gaat scheiden. Tot die tijd… is er ruzie en ellende. Daarom ga ik maar even niet voor de beste oplossing, maar de leukste. En die kan ik zelf wel verzinnen.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie