Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Reclame

Het was nog net geen lente dit jaar toen de Nederlandse Publieke Omroep meedeelde toch niet reclamevrij te worden. Bestuursvoorzitter Shula Rijxman stelde eerder nog voor reclame bij de NPO stapsgewijs af te bouwen om minder afhankelijkheid te zijn van de grillige en dalende advertentie-inkomsten. De afgelopen maanden werd echter duidelijk dat de publieke omroep het weldra grotendeels zonder reclame moet doen.

De NOS deelde begin juni mee dat NPO 1, 2 en 3 tot 20.00 uur reclamevrij worden. Bij de online media van de publieke omroep verdwijnt zelfs alle advertising. En NPO 3 wordt een zender met een regionale focus. Afgelopen vrijdag gaf ChristenUnie-lid Arie Slob, minister van Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media met de NPO in zijn portefeuille, de bevestiging. De meningen van de vele deskundigen over de plannen lopen overigens sterk uiteen.

Ik vind het best. Weg ermee. Maar net als de Spaanse Inquisitie komt nu de STER – die de zendtijd in de vorm van etherreclame verkoopt – ineens met een WC-eend-onderzoek… De kijker vindt commercials niet erg, ervaart deze juist als leuk en boeiend enzo. Het onderzoek is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GfK, de uitkomsten zijn door het NPO-bestuur per brief meegedeeld aan de minister. Die keek daar vervolgens weer van op.

Zo zou 51 procent van de kijkers niet graag een reclamevrije omroep zien. Slechts een kwart van de ondervraagden is vóór een publieke omroep zonder reclame. De overheid mag het verlies aan reclame-inkomsten compenseren. Maar ja, dat inkomen wordt steeds minder en de overheid blijft natuurlijk niet voortdurend bijlappen. Dat is ook de angst van de NPO, met als gevolg nu ineens toch met een nieuwe visie te komen en wel advertising te willen.

Het jaarlijkse mediabudget voor de publieke omroep wordt al tientallen jaren lang aangevuld met reclamegeld, dat is ongeveer 25 procent. De publieke omroep loopt met de nieuwe aanpak 60 miljoen euro per jaar aan STER-geld mis. Daarvan is de compensatie van de overheid gezet op 40 miljoen euro. De overgebleven 20 miljoen euro mag de publieke omroep zelf ritselen. De snelle rekenaar weet dat we dan per ingezetene 80 cent per jaar mogen bijlappen.

Ik heb zelf nog even gegoogeld maar ik kan geen sluitend onderzoek vinden over de effectiviteit van commercials op televisie. Los daarvan, ik geloof er ook niet echt in. Het merendeel lijkt mij zonde geld. Niet alleen de broadcasting is duur, ook een commercial maken is enorm prijzig. Er zijn commercials die duurder zijn dan een gemiddelde Nederlandse speelfilm. Slecht vergelijk? Ja, klopt. Maar toch…

Ja, toegegeven, ik vind veel commercials heel grappig. Zoals ‘Ik zeg nog zo geen bommetje’, de eerste serie commercials van ‘Even Apeldoorn bellen’ en mijn favoriet ‘Stamppot’ – bij ons thuis een gevleugeld woord voor van alles en nog wat. Zelf heb ik wel eens meegewerkt aan panels die de werkelijke commercials werden getoond en iets van een uur later werden gevraagd wie de zender en wat de boodschap was. Hilarisch. Vloog alle kanten op. Denk even goed na. Van wie is de ‘Stamppot’-commercial? Wedje?

Hoe dan wel?

Tegenover de paar lollige commercials staan vele reclameboodschappen waarover je je oprecht kunt ergeren. Tearjerkers van openbaar vervoerders die ouwe knarren na 60 jaar herenigen, de alsmaar witter wassende wasmiddelen en natuurlijk de reclamefilmpjes met een walgelijke nadruk op rolpatronen. In Engeland zijn ze inmiddels zo ver dat reclames met schadelijke genderstereotypen niet meer mogen. Moeten we hier ook doen, daarmee skip je al tientallen commercials… Dat is 1.

Een mooie uitspraak van Slob om de reclame op de NPO af te vlakken, is dat adverteerders steeds meer willen weten van hun doelwitten. Dat wringt met de waarden van een publiek gefinancierde omroep. Daarmee probeer je een uitslaande brand te blussen met een plantensproeier. Want de grote technologiereuzen weten alles al van ons en binnenkort meer dan dat we zelf van ons weten. Richt daar je aandacht op en laat de marktwerking maar los op de advertising van de NPO. Dat is 2.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie