Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Shelf shit

Veel business- en marketingplannen, waar hard aan gewerkt is, blijven bij goede voornemens en krijgen geen vervolg. Ze liggen onderin een la of bovenin de kast. Vaak worden ze alleen uit het stof gehaald met de opmerking: “Hebben we vier jaar geleden niet ook al eens zo’n plan gemaakt?” Shelf shit noemde mijn Amerikaanse baas dit fenomeen.

Onlangs heeft Sonja Stalfoort haar pakkende boek ‘De klant-energieke organisatie’ gepubliceerd. Het rende de top 10 op Managementboek binnen en behaalde positie 2. Eén van de onderzoeken die ze voor het boek heeft gedaan, betrof de vraag welk percentage voltooide commerciële plannen daadwerkelijk wordt gerealiseerd. De uitkomst is schokkend, want meer dan de helft van de plannen ziet het daglicht niet.

Dat is zonde van de energie en feitelijk ook één van de thema’s van het boek van Sonja. Veel energie gaat verloren aan activiteiten zonder een vervolg. Daar word je niet blij van en het kost tijd en energie.

We doen maar wat…

Het lijkt er ook op dat hoe groter de organisatie is, des te meer plannen er worden geschreven en des te minder plannen er worden geïmplementeerd. De kritische procesindicator is eerder het afleveren dan het uitvoeren van plannen.

Met een plan wil je de toekomstige richting bepalen met kennis uit het verleden. Dat maakt het moeilijk om realistische plannen te maken. Als je gaat zeilen, weet je nooit hoe de wind waait. Maar je moet er wel op voorbereid zijn. En dat is de makke van veel plannen, het is te veel een potdicht gecomponeerd muziekstuk. Er is geen ruimte voor aanpassingen voor de korte termijn en richtingswisselingen voor de lange termijn. Daar kwam je vroeger mee weg, je zette de stip vast op de horizon. Maar vandaag en zeker morgen danst de stip nog meer en staat de einder ook niet stil.

Je krijgt en hebt niet meer de tijd plannen te maken die het levenslicht niet zien. Te veel plannen zijn te groot om uit te voeren, te veelomvattend. Te weinig plannen zijn kort en bondig en kunnen gelijk geïmplementeerd worden. Voor alle plannen geldt het volgende ezelsbruggetje: stel altijd de vragen ‘Wat heeft de klant er aan?’ en ‘Wat heeft de organisatie er aan?’. Als hierop geen zinnig antwoord komt, vergeet het dan maar. Dan ligt er weer wat shit op de shelf.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie