Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Smoel

In theorie kan alles. In de praktijk zien we dat er steeds meer kan.

Hoe mooi en handig zou het zijn als ik jouw hele doopceel kan lichten op basis van een oude foto van je? Dat kan al enige tijd. Huh? Ja, de compacte en onbekende start-up van de Australische meneer Hoan Ton-That, genaamd Clearview AI, is bezig de privacy-wereld op de schop te nemen. Pak de pica van een Nederlands crimineeltje en Clearview AI vindt ‘m in Dubai. Amerikaanse law enforcement officers gebruiken de tool al.

Hoan is een AI-verslaafde, zegt hij zelf. Zijn bedrijfje heeft ook een obscure AI-app in de iPhone-winkel waarmee je je haar kunt verTrumpen. Maar zijn app voor gezichtsherkenning is een ommezwaai voor ons denken over privacy. Tot nu toe is de technologie waarmee iedereen eenvoudig te identificeren en zelfs te traceren is op basis van zijn of haar gezicht taboe vanwege de radicale impact ervan op je privacy.

Voorbeeld… Stel, ik boek met de familie een vakantie naar Izmir. Mijn reisorganisatie weet mij te volgen omdat ze een foto van me hebben. Zo kunnen ze digitaal traceren middels postings op social media wat we zoal doen met z’n allen. Met deze data kun je analyses plus voorspellingen doen en aanbiedingen opstellen die op de klantbehoeften zijn gebaseerd. Prachtige marketingtool dus. Maar mag het en kan het ethisch gezien wel? De publieke opinie heeft een negatieve strekking.

Technologiebedrijven die in staat zijn dergelijke apps uit te brengen, zoals Google, Facebook en Apple, zijn deze opinie niet vergeten. Al in 2011 zei de toenmalige Google-voorzitter Eric Schmidt dat de technologie van gezichtsherkenning angstig goed wordt opgesloten in de laboratoria. Want mocht deze uitbreken, dan kan het worden gebruikt in a very bad way.

Nu zien we al toepassingen bij een groeiend aantal organisaties en veel wereldsteden dat omwille van de veiligheid gezichten worden gescand. Veel facial recognition-activiteiten zijn een flop. Onlangs is een zeven jaar durend experiment in San Diego stopgezet omdat het niet werkt. Maar met de techniek van Clearview AI is het anders. Zo vond de popo in Indiana vorig jaar februari de schuldige in een onoplosbare geachte zaak. Een schietpartij in een park werd op afstand gefilmd en binnen 20 minuten werd de dader gevonden. Er was niet meer over de dader bekend dan een video die iemand op social media had gepost – hij was onbekend bij de overheid.

Clearview AI is niet zomaar voor iedereen te koop als een app. Maar de technologie is er en gaat niet meer weg. Zelfs als Hoan Ton-That zijn app niet openbaar maakt, kan een copycat-bedrijf dat wel doen. Iemands smoel zoeken gaat dan net zo eenvoudig als googelen op een naam. Loop je op straat langs een winkel en je bent meteen herkenbaar met alles d’r op en d’r an. Mag niet, kan wel.

In het hetzelfde Australië gingen onlangs stemmen op om gezichtsherkenning te gebruiken om in te schatten of je ouder bent dan 18 als je rode en roze sites bezoekt. Uiteraard met de beste bedoelingen, maar is zoiets haalbaar in de privacy-praktijk? En wat is dan de volgende stap?

De handhaving van de wet is relevant en wellicht noodzaak. Bij commerciële toepassingen verleg je de rafelranden van de wet. Gaat overal gebeuren wat de Amerikaanse douane inmiddels doet? De douaniers werken samen met de luchtvaartonderneming Delta en werken aan gezichtsscanning in Atlanta, Detroit, Minneapolis en Salt Lake City. En onlangs is Los Angeles International Airport aan dit rijtje toegevoegd, terwijl San Francisco dit toestaat. Voorlopig.

Wat het gebruik van deze technologie veroorzaakt, baart velen zorgen. Data kunnen verkeerd worden geïnterpreteerd. Hackers kunnen we niet tegenhouden. Uiteraard is er al een activistengroep actief, genaamd Fight for the Future. De activisten vinden de digitale gezichtsherkenning onbetrouwbaar, bevooroordeeld en het zou een bedreiging vormen voor onze privacy, recht en veiligheid.

Maar wat in theorie kan, gebeurt uiteindelijk ook…

Voorbeelden van marketingmateriaal van Clearview AI

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie