Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Spel 2

Vorige week in de column hadden we het over de groeiende interesse in e-sports. Digitaal sporten dus. Het fenomeen groeit sterk aan spelers, nog meer kijkers en vooral nog meer geld. Vandaag tijdens Prinsjesdag zal e-sports niet aan de orde komen. Dat zal ook wel weer te laat gebeuren als e-sports al lang een publiek geaccepteerd fenomeen is.

De Nederlandse belangenorganisatie Dutch Games Association (DGA) heeft onlangs een handreiking gedaan naar de overheid om over e-sports in gesprek te gaan maar staat ondanks het warme weer van vandaag nog steeds in de kou.

Was het vorige week in mijn column nog een mening, nu hebben we er ook de cijfertjes bij dankzij het Europese onderzoek naar e-sports door PayPal en Newzoo dat vanochtend werd gepubliceerd. Door het virusgedoe is de aandacht voor e-sports naar nieuwe records geschoten. En de groei gaat door. Met name de kijkertjes naar e-sports. Het lijkt er sterk op dat het volgen van de traditionele fysieke sporten wordt ingeruild door het kijken naar digitale sporten.

Het kan hard gaan. Meer kijkers betekenen meer sponsoren dus meer poen. Klassieke Tour de France-volgers zullen er natuurlijk geen bal aan vinden. Over bal gesproken, zelf hoorde ik al eens een sponsor van een Eredivisieclub klagen dat het kijkpubliek niet meer klapt voor een specifieke speler maar voor nr. 8. Het maakt dus niet meer uit.

In de USA is een Nederlander actief die knikkers door een gootje laat lopen om af te wachten welke als eerste beneden aankomt, die is de winnaar. Iedere gekleurde knikker heeft een naam. Daarmee geef je een doodgewone knikker een emotie mee. Resultaat is een miljoenenomzet met vele fans die op social media de knikkers aanmoedigen. Geen spel zonder knikkers…

Dus denk nu niet: na de crisis komt het fysieke sporten weer helemaal terug. Not... Niet dat dit verdwijnt, het wordt anders. En de toenemende liefde voor e-sporters gaat de fysieke sport snel inhalen.

PayPal heeft daar natuurlijk baat bij, online kijken is online betalen. Dus je mag even kritisch door je oogharen door het onderzoek heen kijken maar ondanks dat… e-sports is inmiddels een blijvend sociaal fenomeen.

Het onderzoek laat ook zien dat Nederland beschikt over het hoogste percentage niet-spelende e-sports-kijkers vergeleken met anderen landen. In Nederland kijkt men ook meer dan gemiddeld met vrienden en familie.

Belichten we het uitgavepatroon, dan zien de onderzoekers dat het sociale aspect van e-sports nog verder gaat. Meer dan de helft van alle Nederlandse digitale e-sports-uitgaven worden gedaan voor anderen in plaats van voor eigen gebruik. Maar ook een groeiend aantal vrouwen, spelers zijn ‘diverser’ en e-sport is vooral een internationale aangelegenheid. Kijk maar eens naar het spel 8 Ball Pool waar alle geurtjes en kleurtjes van de wereld met elkaar gamen. En zolang ze gamen, wordt er niet geknokt.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie