Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Stampen

De muis zegt tegen de olifant: “Wat stampen we lekker, hé?” Met dat idee dient onze Hollandse Consumentenbond een massaclaim in bij Facebook. Waarom? Omdat Facebook volgens de bond en zijn partner in justice de Data Privacy Stichting al sinds 2010 stelselmatig en onrechtmatig de gegevens van gebruikers deelt met derden. Zonder dat we dat weten. En dat mag niet. Hoewel de aanklagers hulp vragen van een in claims gespecialiseerd advocatenkantoor uit de Verenigde Staten van Amerika, mis ik momenteel de internationale samenwerking. Wellicht komt dat nog.

Het gaat volgens de Consumentenbond om het compenseren van miljoenen Nederlandse Facebookers. In de afgelopen periode heb ik ook een tijd lang op Facebook rondgelopen met een privé-account en ik vraag me af hoeveel geld ik mag vorderen op Mark Z. Tonnetje? Maar ja, gaat het om het principe of om het geld?

Niets in deze zaak is nieuw of onbekend. We weten allang van de handel en wandel van Facebook – van de kwestie Cambridge Analytics tot de datalekken en vage rechtsgangen. Al vanaf de allereerste dag van Facebook – en andere technologiegiganten – geldt de kreet: ‘You are not the customer, you are the product.’ Helemaal voor niets krijg je een wereldwijde communicatietool in handen en dan prostitueer je als vanzelf je persoonlijke gegevens aan Facebook cum suis.

Er is maar één manier om dat te stoppen. En dat is stoppen met social media. Maar ja, het is allemaal zo leuk. Je ex zoeken op Instagram, urenlang maffe filmpjes bekijken, schelden op Zwarte Piet-haters en alles lezen, horen en zien over moestuinieren.

De Consumentenbond is niet de enige partij die nadenkt over stappen. Facebook verzamelt namelijk niet alleen de privébewegingen op het medium zelf maar ook daarbuiten. Zoals surfen, zoeken, delen, app-gebruik, lezen, abonnementen… En daarmee kom je als vanzelf bij uitgevers terecht die er achter komen dat social media – die ooit zo mooi als liefkozing begonnen – tentakels blijken waaruit je niet meer kunt ontsnappen.

Tenzij… je als uitgever zelf maar platformen begint. Muizenissen. Hoe krijg je als uitgever namelijk nog een groot bereik zonder je ziel en zaligheid over te leveren aan technologieolifanten? Immers, je wilt dingen weten van je lezers en daarmee adverteerders lokken. Volgend jaar mag je geen cookies meer plaatsen via Google Chrome en daarmee verlies je de mogelijkheid profielen aan te leggen en gericht te schieten op je doelgroep. De vraag is of wij als doelgroep dat leuk of erg moeten vinden.

Een goede tip is prima. Ik heb niets te verbergen dus mijn data mogen – deels – best ingezet worden voor iets lekkers, leuks of leerzaams. Inloggen op platforms met een account van Facebook of Google vermindert dan ook sterk. Bestaat er dan de kans dat duizenden muisjes samen een olifant worden als uitgevers kiezen voor samenwerking?

Het lijkt er op dat er een keerpunt komt door de vele verwikkelingen in de wereld. Het einde van de boze technologiereus? Daar kan onze Consumentenbond een rol in spelen. Het doel is een claim opgebouwd uit een flink percentage van de 10,4 miljoen Nederlandse Facebook-gebruikers. Misschien wordt het wel de grootste massaclaim die er ooit in Nederland is ingediend. Een rechtszaak kan voorkomen worden als Facebook een schikking wil treffen. Maar mijn advies zou zijn – en dat tonnetje hoef ik echt niet – dat principes geld kosten. Ga daarom door en blijf stampen.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

  1. Job kip
    Lekkr weer hoor.
    Gestampte muisjes. Heerlijk.
    Reageer
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie