Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Techlash

Nog even en het is 2020. Gaat de reeds ingezette techlash dan flink doorpakken? Het lijkt er op. Techlash is de samenvoeging van de woorden technologie en backlash – in het Nederlands betekent dit terugslag. Geen idee wanneer het woord is ontstaan maar ik gok op 2017. Dus een mooi begrip van recente datum. Techlash gaat over de grote technologiereuzen, de FAANG, die door een – voorlopig nog hypothetisch – gebrek aan geloofwaardigheid en betrouwbaarheid fiks aan impact en beurswaarde verliezen.

Het woord schoot me te binnen omdat aanstaande donderdag 21 november weer het grote jaarlijkse event ‘Digital Marketing in 1 Day’ plaatsvindt in Spant! in Bussum. Dat is al jaren zo en tot enige edities terug deden we dan onderzoek naar de acceptatie van digital marketing in allerlei organisaties. Vervolgens werden dan de cijfers met enige duiding gepresenteerd. Dat onderzoek doen we niet meer omdat we allemaal wel weten – omdat we het ook zelf al doen – in welke mate technologie een plaats in ons werken en leven heeft ingenomen. Juist daarom is het zo interessant om na te denken over het tekortschieten van technologie en het groeien van het persoonlijke innovatieve vermogen.

Eén van de keynotes wordt verzorgd door de Amerikaan met Nederlandse roots Michael Tchong. Hij staat al jaren in de digital en social frontlinies. Zijn nieuwe boek ‘Ubertrends’ behandelt acht trends die niet gaan over technologie maar het effect ervan op ons leven. Het gaat om het bouwen van een innovatiecultuur omdat niet iedereen kan werken met oneindig lijkend risicokapitaal en een antwoord heeft op de vraag hoe je klanten weg kunt houden van nieuwe disruptieve merken. Of zoals Michael Tchong zegt: “De infrastructurele bolwerken, die werden gebruikt om volwassen bedrijven te beschermen, zijn afgebroken.”

Het model van de toekomst gaat over een betrouwbare weergave van de werkelijkheid met een diepgaande expertise. Deze trend versnelt als de gebruikers – dus de klanten – ervan samenkomen in kleinere, gesloten communities en onafhankelijke platforms. Hier zijn een aantal redenen voor, maar een van de meest kritische is gerelateerd aan vertrouwen en de huidige perceptie van de technologiegiganten als polariserende spelers. Voor chief executive officers gaat de verwachting verder omdat wij als klanten, werknemers en betrokkenen verwachten dat de leiders een standpunt innemen over belangrijke sociale en politieke kwesties. In een wereld waar iedereen uitgever en distributeur van content is, wordt de reputatie onlosmakelijk verbonden met de hoofdgeitenbreier. De techlash wordt een feit als de communities en nieuwe onafhankelijke platforms in belang toenemen. Mits ze maar betrouwbaar lijken…

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie