Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Tweedehands

Delen is het nieuwe bezitten. Het Litouwse tweedehandskledingplatform Vinted neemt de Nederlandse branchegenoot United Wardrobe over. De handel in tweedehandsspullen is niet meer voor de laaggebudgetteerden of armlastigen onder ons. Het is ook niet zomaar verkoop van gebruikte spullen, ik zie het eerder als delen.

We raken steeds meer gewend aan sharing. We delen onze foto’s, onze data, onze meningen en onze ervaringen – en dat vaak zonder enige gene of enig wantrouwen. We delen ook auto’s en ons huis. De meeste tweedehandsjes zijn vaak meerderehandsjes en dus is er sprake van delen. Het gaat niet om geld. Het gaat ook niet om goedkoop. Het gaat om tijdelijk bezit met een hoge omloopsnelheid.

Ja, mijn refurbished iPhone is natuurlijk ineens de helft goedkoper dan een nieuwe. Je loopt dan wel een jaar achter op een nieuw model. Maar wat gebruik je feitelijk aan nieuwe features? Een nog betere camera? Dat is echter wat anders dan ik bedoel. Met kleding is dat niet zo. Sharing is ook caring. Want alles wat je niet weggooit, is geen vuilnis en levert dus geen vervuiling op.

Ook grote merken begeven zich op de tweedehandskledingmarkt. Deels zijn dat de retourstromen van online gekochte kleding die dan min of meer gedragen is. Maar kledingbedrijven Zalando en Tommy Hilfiger maken een statement inzake duurzaamheid door ook de echte gebruikte kleding aan de man of vrouw te brengen.

Welgemeende menselijkheid? Of… is dit een voorschot op wat er komt? Want in 2025 behoort een Europese organisatie zich te houden aan de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV). Je bent dan als bedrijf in Europa verantwoordelijk voor alle producten die je op de markt brengt. Doodleuk kledingstukken en andere producten affakkelen op de vuilnisbelt mag niet meer. Je dient dus de journey van je kleding in de gaten te houden.

Hoe volg je evenwel de reis van je jurk, hemd, onderbroek en sok? Dat kan alleen maar als je de klanten in het snotje houdt. Lukt het Zalando of Tommy Hilfiger om dat in hun eentje te doen? Nee, ik dacht het niet. Als consument gooien we namelijk makkelijker wat weg dan dat we een product herverkopen.

Het loopt in de kledingwereld misschien wel hetzelfde als met Tesla en de afkoop van uitstoot door vervuilende auto’s. Zo maakt de club van Elon Musk enkel winst dankzij de vieze automobielen die feitelijk zijn concurrentie vormen. De automobielfabrikant maakt geen zwarte cijfers door de verkoop van zijn elektrische autootjes, maar doordat de vervuilende automerken vele honderden miljoenen euro’s overmaken aan Tesla voor de verkoop van emissierechten.

Neem bijvoorbeeld Fiat Chrysler Automobiles. De Europese Unie stelt steeds strengere voorwaarden aan de uitstoot van nieuwe auto's. Je kunt hele hoge boetes krijgen. Om dat te voorkomen heeft FCA tot 2024 emissierechten bij Tesla gekocht. Het is de wereld op haar kop. Zo wordt het spel echter gespeeld.

Gaat het ook zo met de tweedehandskleding en andere spullen? De kans is groot dat er strategische samenwerkingen komen tussen kledingmerken en tweedehandsshops om de hoge boetes te voorkomen.

Ik lees in de berichtgeving dat United Wardrobe ooit is opgericht door drie studenten die bij de start in 2014 riepen dat ze de grootste kledingkast van de wereld wilden worden. Maar ze hadden ook een sociale boodschap, waarmee het verkopen en kopen is afgestoft van het geitenwollensokkenimago en is ingeburgerd in onze huidige deeleconomie. Maar dat is in deze wereld niet vol te houden.

Slimme jongens daar in Litouwen. Misschien hebben ze nog een tweedehandsadvies voor je. In ieder geval hebben ze bij IKEA de boodschap begrepen. Het woonwarenhuis heeft ‘Bring Back Friday’ geïntroduceerd, een meubel-inruilservice als reactie op ‘Black Friday’ – het uitverkoopevent dat symbool staat voor overconsumptie.

Foto: Unsplash

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie