Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Typen

De newsletter van CustomerTalk van deze week gaat over de marketinguitdagingen in het digitale tijdperk. Het digitale tijdperk is niet iets van nu, maar natuurlijk al lang aan de gang. In de jaren 80 van de vorige eeuw zagen we ineens allemaal blokkendozen op de bureaus van de marketingafdeling staan. Dat bleken computerbakken met beeldschermen te zijn, stralend in twee kleuren. Je kon er een tekst mee schrijven, iets mee uitrekenen en slides volproppen. En de echte marketingnerds konden er zelfs een klantendatabase mee bijhouden.

Weet je wat toen het grootste struikelblok was om snel en degelijk te kunnen werken met een computer? Kunnen typen met tien vingers. Of met een stuk of zes, ook goed, als het maar opschoot met je keyboard. Alles wat je nodig had, was een simpele cursus correct typen om de digitale revolutie te versnellen.

Van alle uitdagingen die de digitale marketeer heeft, is het bijhouden van kennis de grootste. De typecursus geldt als metafoor om opleidingen en trainingen te volgen, e-books te lezen, congressen en events te bezoeken, te praten met vakgenoten… Ik schreef het al vaker, mensen met commerciële functies zijn het slechts opgeleid. Ze zitten in de onderste regionen van alle beroepsgroepen als het om kennisontwikkeling gaat. Enerzijds omdat het vakgebied marketing een degelijk Apparatsjik ontbeert dat je dwingt kennis bij te houden en ervaringen te delen. Anderzijds omdat vele organisaties te lamlendig zijn kennisontwikkeling hoog op de agenda te zetten.

Ik vind het volgen van een opleiding een cadeautje. Een cadeau aan jezelf. Je leert nieuwe dingen, je ontmoet nieuwe mensen, je komt in nieuwe werelden terecht. Ieder jaar geef ik mijzelf een week kennis cadeau. Met een strik eromheen. De Belastingdienst betaalt een beetje mee. Maar hoe dan ook, deze investering heeft een ROI die niet in geld is uit te drukken. Ik vind het onbegrijpelijk dat veel organisaties geen discipline hebben om gefundeerd kennis te ontwikkelen in marketing. Ik vind het nog onbegrijpelijker – tegen het niveau van kansloos aan – dat een marketeer met droge ogen zegt al 12 jaar niets gedaan te hebben. Ik hoor het te vaak. Wanneer heb je voor het laatst een marketingboek gelezen? Een marketing-webinar gevolgd? Een marketingevent bezocht? Zelf je kennis en ervaring gedeeld?

Dé marketinguitdaging in het digitale tijdperk is bijhouden van kennis. Ervaring opdoen is steeds minder van belang. Immers, het instrumentarium verandert steeds sneller. Gelukkie is wel dat je met een smartphone alleen nog maar tweeduimig kunt typen. Mooi excuus voor de achterblijvers…

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie