Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Urzikstan

Nog plannen om af te reizen naar Urzikstan? Dat zal dan digitaal moeten. Want dit land bestaat alleen in ‘Modern Warfare’, de nieuwe editie van het populaire oorlogsspel ‘Call of Duty’. Afgelopen weekend kwam het spel uit. Weten de spelertjes veel… De meesten zullen niet snel een (elektronisch) geschiedenisboek openslaan of spontaan in de (digitale) atlas het land opzoeken. Ze denken wellicht dat het hier inderdaad echt gaat om de grote opstand van Urzikstan. Daar speelt al 20 jaar een conflict tussen het westerse verzet, de binnenlandse terroristische groep Al-Qatala en de schurkenstaten van de Russische generaal Roman Barkov. Wat? Ausradieren dat vreemde volk! Piefpafpoef!

Superspannend natuurlijk, maar Activision, de Amerikaanse producent van ‘Call of Duty’, verdraait de werkelijkheid waarop het spel feitelijk is gebaseerd. Mogelijk is men op zoek naar nieuwe verdienmodellen nu veel spelers de game verwisselen voor andere spellen. Hoe interessant is het dan om gaming als PR-tool in te zetten?

Zo stelt de nieuwste versie van ‘Call of Duty’ dat Rusland bombardementen in het Midden-Oosten heeft uitgevoerd die feitelijk door het westelijke verbond aldaar zijn gedaan. Het is pure geschiedvervalsing als het gaat om het deel in het spel over de aanvallen op de ‘Highway of Death' door de Russen in het bedachte land Urzikstan. Men doelt hier op de werkelijke ‘Snelweg des Doods’. En die ligt gewoon in Koeweit.

Wie herinnert zich niet de zwartwitbeelden uit 1991 door de vliegtuigen zelf gefilmd? De weg kreeg deze naam na een berucht bombardement, onder regie van de Amerikaanse generaal Charles ‘Chuck’ Horner. Deze geschiedenis is waanzinnig verbeeld in de film ‘Jarhead’ uit 2005 van Sam Mendes, gebaseerd op de memoires van US-marinier Anthony ‘Swoff’ Swofford, met Jake Gyllenhaal in één van de indrukwekkende hoofdrollen. Maar deze waarheid is niet handig en past niet in de boodschap van politiek en business. Het zal wel een dingetje zijn, niet alleen in de USA, dus tijd om de werkelijkheid een mooie draai te geven.

We zien steeds vaker dat de video game blockbusters een gevaarlijke route bewandelen tussen politiek, marketing en business. Spelbouwer Ubisoft werd eerder al openlijk bekritiseerd omdat het zijn schietspel ‘Far Cry 5’ heeft gesitueerd in een Amerikaanse staat die wordt bevolkt door religieuze fanatici en volgers van de alt-right-beweging. Uitroeien die hap! Piefpafpoef! Uiteraard zegt de uitgever geen politieke boodschap te hebben.

Marketing mag niet spelen met de waarheid. En al helemaal niet als het om de geschiedenis gaat. Het verdraaien van de waarheid of verzinnen van een wereld die je beter uitkomt, is levensgevaarlijk. En je hebt maar one life in het echte leven. Overigens wordt ‘Call of Duty: Modern Warfare’ niet in Rusland verkocht. Daar zijn ze nog op zoek naar de waarheid om die vervolgens te kunnen verdraaien.

‘Call of Duty: Modern Warfare’

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

  1. Willem
    Wat een flauwekul, denkt de schrijver nu werkelijk dat de jeugd zo dom is om geloof te hechten aan een fictief verhaal in een game!
    Om de waarheid te verdraaien is echt geen game nodig, kijk maar wat de geschiedenis ons allemaal al heeft geleerd
    Reageer
      Egbert Jan
      Beste Willem, dank voor je reactie. Nee ik denk niet dat de jeugd dom is maar wel dat mensen verkeerd geïnformeerd en misleid kunnen worden. Ik vind geschiedvervalsing een ernstige overtreding. Ook in games...
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie