Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Voorspelling

Trendwatchers hebben iets moedigs. De glazenboltuurders roepen iets, dat wordt opgeschreven, het staat dus vast en je kunt er veel later op worden afgerekend. Gelukkig bestaat er nog zoiets als the right to be forgotten. En dat zou voor veel koffiedikkijkers de beste keuze zijn geweest.

Wat een onzin werd er toch verteld in 2010. We noemen geen namen. Maar we zouden robots hebben (oké, ik heb een maairobot in de tuin, maar een goed gesprek zit er niet in en de boodschappen moet ik nog steeds zelf doen), winkels zouden verdwijnen uit het straatbeeld (alles online dus, maar gelukkig staat bakkerij Schreuder er nog in ons dorp), alles virtueel en augmented (horen we dat woord nog?) en de crisis zou in 2012 voorbij zijn.

Achteraf beschouwd is de wereld de afgelopen jaren enorm veranderd. Met name in de emerging countries. Neem China. Maar ook in andere Aziatische en Afrikaanse landen staat de smartphone centraal in vele levens. Grote Nederlandse merken zijn verdwenen. Nieuwe merken zijn gekomen en groot geworden. Andere grote merken zijn getransformeerd. De afgelopen tien jaren is er meer gebeurd dan de honderd jaar daarvoor.

Is er dan een centraal thema over de afgelopen tien jaar te ontdekken? Ja. Structuur bij de winnaars. Chaos bij de verliezers.

Het gebrek aan structuur leidt tot onnodige verliezen. Chaos kan zorgen voor creativiteit, probeersels die succesvol kunnen uitpakken. Maar het probleem is: chaos heeft tijd nodig en die is er niet meer. Tien jaar of langer geleden kon je gerust een paar jaar aanklooien en van de 23 projecten werden er altijd wel een aantal een soort van een succes. Die tijd is er niet meer. First time right is de essentie voor succes de komende tien jaar.

Dat betekent vasthouden aan een hechte structuur, duidelijke kaders en afspraken. Je moet de missie en ambitie van een organisatie uit je hoofd kunnen opdreunen, de definitie van een klant kunnen geven en vooral weten welke bijdrage je levert in een organisatie. Met andere woorden, wat doe ik hier eigenlijk en waar zijn de anderen mee bezig? Dat mag je data-driven, customer centric of sustainable noemen… Mijn uitleg is dat verandering een constante is en altijd van binnenuit komt, waarbij vele kleintjes één grote maken en niet andersom.

2020 en verder? Grote organisaties krimpen in om nog groter te worden. De nieuwe gevestigde superrijke techbrands integreren achterwaarts om voor hun belangrijke markten te kunnen bepalen. Dat is niets nieuws, dat zag je vroeger ook in de IT-industrie, daarvoor in de automobielindustrie, bij de grootgrutters en ver daarvoor in de landbouw. L'histoire se répète.

De wereld gaat echter niet sneller. De nieuwe denkers denken sneller. Dat is het verschil…

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie