Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Wildgroei…

Al weer dik 11 jaar geleden publiceerde Marco Derksen in het door hem bedachte trendsettende marketingblog Marketingfacts een pakkend artikel over ‘de wildgroei’ aan opleidingen en leergangen in de wondere wereld van de digitale marketing. Kwam het stukkie onlangs toevallig weer tegen. Anno nu, ruim een decennium jaar later, zijn op twee na alle door Marco opgesomde opleidingen of opleidingsinstituten in rook of in grotere constellaties opgegaan.

De afgelopen 11 jaar is er een wildgroei aan allerlei nieuwe marketing- en communicatievervolgopleidingen geweest. Je weet dat je als marketeer, manager of ondernemer bij moet blijven als het om nieuwe kennis en ontwikkelingen gaat. Maar als je als verantwoordelijke voor het commerciële beleid van je business bij wil blijven, hoe doe je dat dan?

Als jurist, arts of accountant moet je opleidingspunten halen. Moet. Zo niet, dan leg je dezelfde Werdegang af die mr. Bram Moszkowicz heeft genomen toen hij als een stoute puber weigerde zijn huiswerk te maken. Voordat de arts het mes er bij je inzet, check je dan eerst even of de diploma’s aan de wand wel oké zijn?

Hoeft niet…. De jurist, arts of accountant krijgt een spectrum aan kennisontwikkeling aangereikt, gevalideerd door zijn beroepsvereniging. Zoiets is er ook voor de lasser, de verzekeringsagent en de vrachtwagenchauffeur. Heb je de juiste papieren niet, dan krijg je geen certificaat om te mogen sleutelen aan de elektra van een gebouw. Dan kun je zelfs problemen krijgen met een verzekeraar.

Is het niet verstandig om iedereen die een bedrijf commercieel helpt, als medewerker, manager of consultant, een bepaalde noodzakelijke graad te geven? Pas daarna mag je plannen bedenken en implementeren. Er is echter geen commerciële meetlat waaraan we verplicht zijn onze kennis te bepalen.

Misschien is dat wel de belangrijkste reden waarom er zo slecht gestudeerd en geleerd wordt bij commerciële functies. Talent is niet meer voldoende. Kennis is hard nodig om de ontwikkelingen bij te houden. Maar als je geen ijking hebt, kun je ook het verschil tussen goed en slecht niet vaststellen.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

  1. Jessica Jonasse
    Voor elke beroepsgroep een certificering?
    En dan punten geven/krijgen voor elke extra opleiding, training en cursus. Zie je meteen wie de beste is.
    Reageer
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie