Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Winkelvreugd

Vanochtend ook al extra vroeg opgestaan om de opening van de Nederlandse webwinkel van Amazon mee te kunnen maken? Wat zal ik eens kopen…? Het wordt een superhippe pointer. Zo’n aanwijsapparaat, handig als je presentaties geeft. Zo kun je alle 20.384 PowerPoint-slides toelichten. Altijd al willen hebben. Dus mijn eerste deal op Amazon.nl is rond.

De Telegraaf kopt in chocoladeletters dat de webwinkeloorlog compleet is. Amazon opent zijn Nederlandse ‘filiaal’. Echt, zo staat het er. Opvallend genoeg is Nederland pas het zesde land met een eigen Amazon-kantoor. Leidt dat filiaal dan tot grote zorgen bij de andere webwinkeliers in Nederland? Amazon heeft nogal wat kracht, 250 miljard euro omzet en een stevige vaste groei van meer dan 20 procent per jaar. En de oorlogskas loopt over.

En onze trouwheid aan de gevestigde orde – bol.com, Coolblue, wehkamp cum suis – gaat net zo ver als de korting die we krijgen. Laat dat nou net de strategie van Amazon zijn: veel voor weinig. Maar dan beter dan Alibaba en goedkoper dan de Hollandse webretailers. Wat een winkelvreugd!

Een vergelijking met Amazon biedt perspectief. Vorig jaar bracht bol.com de omzet naar 2,8 miljard euro en de wens is volgend jaar naar 3,5 miljard te gaan. Bijna de helft van de omzet van bol.com wordt gemaakt door wederverkopers die hun producten op het online platform aanbieden. Moeder Ahold Delhaize noemt deze omzet in haar verslag ‘bol.com’s net consumer sales’. Blijkbaar is er geen aandacht voor business-to-business

Laat Amazon maar komen, zeggen de boldotcommers en als tegenaanval zijn ze onlangs ook in de kledinghandel gestapt. Daarmee wordt de winkelvreugd voor ons nog groter, want naast bol.com is er natuurlijk nog het Duitse Zalando en de eveneens Duitse Otto Group. Dit bedrijf bedient sinds een aantal jaren de Nederlandse markt met webwinkeldochter About You, dat afgelopen jaar met 60 procent is gegroeid.

Het al verlieslatende wehkamp krijgt volgens retailexperts het meeste te lijden onder de concurrentiestrijd. Die deskundigen verwachten, zoals de Telegraaf vanochtend al aankondigde, een hevige webwinkeloorlog. Maar ja… Otto doet iets van 8 miljard euro. Als Amazon blijft doorgroeien met 20 procent per jaar, is de weekendomzet van Amazon gelijk aan de jaaromzet van bol.com en de weekomzet gelijk aan de jaaromzet van Otto.

Ahold Delhaize durft de bedrijfsresultaten van zijn winkeldochter niet bekend te maken. Immers, dan zou je al snel de invloed van Amazon cijfermatig kunnen onderbouwen. Is het een inschattingsfout geweest van de grootgrutter om de kruidenierswinkel niet gelijk te integreren met de webwinkel? Amazon en Alibaba zijn pas lang na de overname van bol.com door Ahold begonnen met een supermarkt.

De olievlek van Amazon is groter dan het in eerste instantie lijkt. Het is geen webwinkel maar de grootste webwinkelstraat ter wereld. Een data-driven en artificieel intelligent platform met ongekende mogelijkheden. De farmaceutische tak van Philips werkt bijvoorbeeld met Amazon samen om er met slimme data achter te komen of je in levensgevaar bent. Dat snap ik wel van Amazon… Geen slechtere klant dan een dooie klant.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie