Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Zappa

Artiest Frank Zappa stelde ooit: “Without deviation from the norm, progress is not possible.” De afgelopen week is er best veel discussie ontstaan over het artikel op CustomerTalk over het faillissement van de oudste reisorganisatie ter wereld, Thomas Cook, en in direct verband daarmee ook het bankroet van het bekende merk Neckermann Reizen. De bijbehorende URL’s van deze bedrijven zijn inmiddels digitale graftombes geworden. Kijk zelf maar.

De discussie ging over de reden van het failliet gaan van Thomas Cook, alsook de ruïnering van andere grootheden als V&D, OAD, Coolcat, Kijkshop, Intertoys, McGregor, Scheer & Foppen, Halfords, Free Record Shop… En waarom is de Op=Op Voordeelshop failliet gegaan terwijl de Action winstgevende omzetten boekt? Beide winkels verkopen toch goedkope spulletjes?

Ze missen online, zo werd gesteld. Onvoldoende kennis over en innovatie in e-commerce, social media, platforms, mobile… Anderen vonden dat de gefailleerden het contact met de klant waren verloren. Ook waren er betogen over de millennials die niet meer merkentrouw zouden zijn en anders winkelen dan de babyboomers. Immers, dit soort wegwerpmeningen lezen we in kranten en boeken en op websites.

Feit: Thuiswinkel.org onderzoekt de retailmarkt (2018) en zegt dat 91 procent van de omzet bij winkeliers fysiek is, dus 9 procent is online. Nog een feit: in 2002 meende Thuiswinkel.org dat in 2005 25 procent van de consumentenbestedingen inclusief diensten in Nederland plaats zou vinden via verkoop op afstand. Dat getalletje werd pas bereikt in 2018. Is daarmee uiteindelijk de voorspelling echt uitgekomen? Mwah… het gros van de online bestedingen betreft diensten. Bij producten is het aandeel dus voornoemde 9 procent. Het groeit wel, maar wie durft te zeggen waarheen en hoe groot en hoe lang het wordt? Er zijn meer toekomsten dan hedens en verledens.

De belangrijkste oorzaak van deze faillissementen is ondernemerschap. En dan vooral het gebrek daaraan. Blijven hangen in de norm – zoals Zappa aangeeft - zonder te willen veranderen naar een winstgevende organisatie. Immers, je gaat pas failliet als er minder geld binnenkomt dan dat er uitgaat. Met lenen en uitdelen van aandelen kun je nog wat tijd rekken. Echte ondernemers zetten de tering naar de nering en leven niet op de pof en met gaten in de handen.

Ieder bedrijf kan geld verdienen. Marketing is het boetseren van de markt, de wereld. En niet andersom. Ondernemers zijn onhandelbaar en zien de norm als afwijking. Of zoals George Bernard Shaw zei: “The reasonable man adapts himself to the world; the unreasonable one persists in trying to adapt the world to himself. Therefore all progress depends on the unreasonable man.”
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie