Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Zoom

Tijd voor een sprookje…

Er was eens een jongen die kwam uit de Chinese stad Tai'an. De zoon van hardwerkende mijnbouwingenieurs trouwde al tijdens zijn studie op 22-jarige leeftijd met zijn grote liefde. Ze hebben inmiddels drie kinderen. Hij wilde dolgraag naar de Verenigde Staten van Amerika. Maar dat ging niet zo makkelijk. De eerste keer dat hij een Amerikaans visum aanvroeg, werd hij afgewezen. Maar hij wilde niet opgeven en dacht: “Ik tracht het tien keer en daarna probeer ik een ander land.” Hij diende in twee jaar tijd telkens opnieuw een nieuwe aanvraag in en ontving uiteindelijk zijn visum bij de negende poging.

Toen werd het sprookje nog mooier. In 1997 mocht hij aan de slag bij Webex, de onderneming die zich onder andere bezighield met de ontwikkeling van video conferencing-software. Hij programmeerde dag en nacht maar wilde toch graag bij zijn kinderen zijn tijdens de sport, het huiswerk en het toneel. De meeste pappies krijgen dat niet voor elkaar maar de jongen uit Tai’an kon vaak thuiswerken dankzij zijn eigen uitvinding. “Dat zouden meer mensen moeten doen”, dacht hij. En hij droomde van een online tool om meer tijd te kunnen besteden aan de mooie dingen des levens.

Inmiddels was het grote bedrijf Webex opgegeten door het nog grotere Cisco en de inmiddels groter gegroeide jongen uit Tai’an kwam met het idee om een vriendelijke app te maken voor de mobiele telefoon, maar de domme Cisco-mensen zagen daar niets in.

“Nou, dan ga ik het lekker zelf doen!” En de jongen uit Tai’an startte Zoom en die app kende sinds afgelopen maart misschien wel 1.001 procent meer downloads. En volgens zakenblad Forbes is hij de 293-ste rijkste jongen van 50 ter wereld.

De meeste dromen zijn bedrog. Dat weten ze bij Zoom ook en de organisatie is inmiddels een hoge boom geworden die veel wind vangt. Ronnie Overgoor, spreker en online broadcaster, schreef er een constructief artikeltje over op LinkedIn met het verzoek te stoppen met de bashing van Zoom. Wij als mensen kakelen elkaar na en roepen dat het gaat om privacygevoeligheid, terwijl we onze persoonlijke informatie zelf ook zomaar online zetten zonder erover na te denken.

We verhuizen van het oude naar het nieuwe normaal. Van een oude naar een nieuwe moraal. Dat is niet geloven in sprookjes maar in echte kansen. Dat in de echte wereld niet alles perfect is, is daarbij mooi meegenomen. Dan is er namelijk altijd nog wat te doen.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie