Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Zwart en wit

PepsiCo kondigde een maand geleden aan dat het zijn merk Aunt Jemima skipt. Iedere Amerikaan kent de 130 jaar oude pannenkoekenmix met een afbeelding van een donkere dame op de verpakking. Dit gebeurde naar aanleiding van de protesten tegen rassendiscriminatie. Wat volgde, was een wereldwijde golf aan aanpassingen, herzieningen, stopzettingen en verklaringen van grote bekende merken die te racistisch zouden zijn.

Weg ermee. Of de aandeelhouders er nu gelukkig mee zijn of niet, eindelijk durven merken hun hand te branden aan het thema racisme, schreef Jeroen Mirck op Marketingfacts. Maar kun je het wel goed doen voor iedereen? Het is letterlijk zwart-wit… Het is absoluut goed om rekening te houden met mensen die zich storen aan bepaalde uitingen die hen kwetsen. Alleen is het maken van een keuze een onmogelijk opgave. Want als je de Roetpiet steunt, krijg je de fans van Zwarte Piet achter je aan.

De Amerikaanse footballclub Washington Redskins zoekt een nieuwe naam. Begrijpelijk. Maar er staan vast fans op die de Redskins als geuzennaam willen gebruiken. En zo heb je ondanks alle prachtige bedoelingen weer een hoop tweespalt. Of is de reden om de naam te veranderen de dreiging van FedEx om als sponsor terug te treden en zo 45 miljoen dollar weg te strepen?

Kan iemand mij uitleggen uit welk land de man in het logo van AkzoNobel komt? En waarom is het geen vrouw? Is het nog wel toegestaan om een donkere man af te beelden op Uncle Ben’s? Op de verpakking van het kindervoer Olvarit Bruine bonen staat nog een lief wit jochie afgebeeld. Ik ben ‘m kwijt.

In de Verenigde Staten van Amerika bestaat al jarenlang de wet dat als je een foto toont van meerdere personen, deze helemaal multicultureel moet zijn. Waag het daar niet om een zooitje hoger opgeleide Randstedelijke mannen bij elkaar te zetten op je website, ook al is de gemiddelde boardroom wel op die manier samengesteld.

Hoe dan ook, een feit is wel dat merken – groot en klein – voor onmogelijke keuzes staan. Namen, afbeeldingen en misschien zelfs proposities moeten flinke aanpassingen ondergaan om zo neutraal mogelijk zo veel mogelijk doelgroepen aan te spreken.

Terwijl de protesten doorgaan en de discussies op social media scherper worden, krijgen de managers van de grote merken een inzicht in het veranderende gedrag en de voorkeuren van hun clientèle. De vanuit ivoren torens gekozen unieke proposities zijn bedoeld om de massa wereldwijd te beïnvloeden. Met dit in gedachten neemt een jongere generatie consumenten - waaronder de dertigers en twintigers uit de generaties Y en Z – een leidende rol in de veranderingen en roept deze groep bedrijven op een standpunt in te nemen – een standpunt waarop de klanten zitten te wachten.

De collectieve stem eist van bedrijven dat deze financiële en emotionele investeringen doen om de diversiteit en inclusiviteit te verbeteren, de loonongelijkheid te bestrijden en antiracisme-initiatieven te ondersteunen. Racisme kan ik hier vooral definiëren als ongelijkheid. Echter, discriminatie is een belangrijke zuil in marketing en communicatie. Een vast element in de verandering is de uitleg dat onderscheid niet vermeden kan worden. Het is de uitleg waarom je bepaalde keuzes maakt. En waarom niet. Dat levert nog een hoop geharrewar door onbegrip op. Marketeers, maak de borst maar nat.

Als TUI komt met een zonvakantie voor bleekscheten, teken ik in.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie