Naar inhoud

‘Klantverbazing’ – Einde van een tijdperk

Na 350 columns op CustomerTalk vindt hij het mooi geweest. Vanaf 1 januari 2021 staat het leven van Egbert Jan van Bel minder in het teken van de dagelijkse verantwoordelijkheden en verplichtingen. Dat betekent niet dat hij voortaan elke ochtend na het ontbijt futloos achter de geraniums plaatsneemt en zonder doel naar buiten staart, want daarvoor heeft hij nog veel te veel energie en goede ideeën. We zijn dus nog niet van hem af. In mijn beperkte belevingswereld betekent het echter wel het einde van een tijdperk.

Bij het grote publiek is hij vooral bekend geworden door de uitgave van zijn bestseller ‘Kloteklanten’. Zelfs het 8 uurjournaal van de Nederlandse publieke omroep heeft daar destijds een uitgebreid item aan besteed. Het is niet zijn eerste boek en zeker ook niet zijn laatste. Zelf beschouwt hij het overigens niet als zijn beste publicatie. De felbegeerde ‘PIM Marketing Literatuur Prijs’ heeft hij – veelzeggend – dan ook pas later gekregen voor ‘Event Driven Marketing’.

Als ik – volledig onbekend met het hedendaagse marketingjargon – mijn allereerste bijdrage heb aangeleverd voor dit platform, noemt hij dat artikel bemoedigend. Dat dit geen loze woorden zijn, bewijst hij enige jaren later wanneer hij aan mij vraagt een vijftal klantgerichte ondernemingen in Nederland te bezoeken. Mijn bevindingen zijn opgenomen in ‘Kloteklanten 3.0’. Dat vertel ik nog steeds met gepaste trots, al vind ik de oorspronkelijk coverduiding ‘Red. Ruud Moors’ nog altijd ietwat dramatisch.

In de loop der jaren heb ik hem steeds beter leren kennen, ook in gesprekken waarvan de inhoud de buitenwereld gelukkig nooit heeft bereikt. We delen een voorliefde voor mooie verhalen en spitsvondig taalgebruik, al moet ik direct eerlijk bekennen dat mijn beperkte woordenschat volledig in het niet valt bij zijn uitgebreide vocabulaire. Daarnaast denkt hij niet in rangen en standen. Met zijn postbode kan hij net zo gemakkelijk een aangenaam onderhoud hebben als met een hoogleraar marketing.

Bovenal heeft hij het credo ‘Ere wie ere toekomt’ hoog in het vaandel staan. Hij heeft er nooit een geheim van gemaakt dat de inspirerende clinics van Beeckestijn Business School, waarvan hij medeoprichter is, zeker niet uit zijn koker zijn gekomen. Dat idee schrijft hij altijd en overal volledig op het conto van Sharon Degener, de dame die hij ooit als eerste medewerker voor die organisatie heeft aangenomen – zonder haar daarvoor, hoe actueel, een keer face-to-face te hebben gesproken.

In zijn kenschetsen heeft hij ons deelgenoot gemaakt van zijn voortdurende ontdekkingstocht. Hij leest werkelijk alles wat los en vast zit, van de rapporten van Forrester en Gartner tot de Veluwse courant en de catalogus van IKEA. Die aanhoudende zoektocht staat altijd in het teken van authenticiteit, inspiratie en relevantie. Dat levert unieke bijdragen op, waarin hij op speelse wijze zijn kennis en inzichten deelt. En dat gebeurt niet alsof hij alles wel weet, maar met de wijsheid van een man die elke dag nog leert.

Mocht je hem trouwens de karaktereigenschappen sympathiek, empathisch of humoristisch niet toedichten, dan moet ik je te teleurstellen. Want dan heb je nooit daadwerkelijk kennis met hem gemaakt. Naast een inspirerend klankbord is hij namelijk zeker in het bijna afgelopen jaar een dankbare klaagmuur voor mij geweest. Ook is gebleken dat hij de straattaal machtig is. Of zoals hij het zelf formuleert: “Door dat mormelvirus komt de ware aard van een mens bovendrijven.”

Geniet van je vrijheid, gelouterde millennial. Het is je meer dan gegund!

Foto: Unsplash

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie