Naar inhoud

Banken kunnen de klantbeleving verbeteren met samenwerkingen

Het Nederlandse bankenlandschap kenmerkt zich de laatste jaren steeds meer door partnerships tussen banken en derde partijen. Onder deze ondernemingen vallen bijvoorbeeld outsourcingbedrijven die het betalingsverkeer op zich nemen, maar ook organisaties die de dienstverlening van een bank aan haar klanten naar een hoger plan kunnen tillen. Met name die samenwerking gericht op de verbetering van de klantbeleving is recentelijk enorm toegenomen.

Dit kun je opmaken uit ‘Walking the Talk: towards a new banking ecosystem – Study on partnership developments in the Dutch banking sector’, een onderzoeksrapport van accountants- en adviesorganisatie PwC.

Opkomst van FinTech-bedrijven

“Veel FinTech-ondernemingen zijn in het gat gesprongen tussen de snelle ontwikkelingen in de techniek en de veeleisende klanten waarmee banken te maken hebben”, duidt Pieter Verheijen, director management consulting bij PwC. “Deze innovatieve bedrijven richten zich op een klein deel van de financiële dienstverlening, maar kunnen zo een grote verbetering aanbrengen. Samenwerking met deze partijen is dan een grote efficiëntieslag voor banken.”

Third party risk management

“Het aantal partnerships dat Nederlandse banken met andere partijen is aangegaan, is tussen 2015 en 2019 met ongeveer 300 procent toegenomen. In de laatste drie jaar is het ecosysteem van Nederlandse banken gegroeid met 60 publiek aangekondigde partnerships per jaar. Die groei toont dat het Nederlandse bankenlandschap enorm in beweging is. Het ecosysteem van banken komt steeds meer in een cluster van samenwerkingen terecht en dat levert veel voordelen op. Het komt echter nooit zonder risico.”

Toegang tot nieuwe technologie

“Ondanks de risico’s wegen de voordelen van samenwerking met andere partijen zwaarder. Banken zijn enorme organisaties en moeten over heel veel zaken kennis in huis hebben. Als je zo groot bent, is het lastig om te innoveren en wendbaar te zijn. Kleine start-ups hebben die slagkracht wél. Zij kunnen daardoor een klein deel van de financiële dienstverlening grondig onderzoeken en verbeteren. Als banken relevant willen blijven, kunnen ze dus beter de samenwerking opzoeken met deze partijen. Anders worden ze links en rechts ingehaald. Omgekeerd maken deze kleinere bedrijven graag gebruik van de schaalgrootte en de klantrelaties van banken.”

Efficiëntieslag door samenwerking

“Omdat Nederlandse banken de samenwerking massaal opzoeken, wordt een grote efficiëntieslag bereikt in het volledige Nederlandse bankenlandschap. En nog belangrijker, via deze samenwerkingen krijgen banken op een eenvoudige manier toegang tot nieuwe technologie, waardoor ze kunnen voldoen aan de hoge verwachtingen van klanten. De toepassing van onder meer artificial intelligence, cloud computing en blockchain hebben in de financiële dienstverlening een enorme vlucht genomen. Door samen te werken met FinTech-ondernemingen profiteren banken van deze innovaties.”

Voldoen aan hoge klantverwachtingen

“Een bijkomend voordeel van werken via een ecosysteem is dat banken fictief schaalgrootte kunnen creëren met verschillende partijen, om bijvoorbeeld de kosten van nieuwe IT-investeringen te delen. Banken hebben immers schaalgrootte nodig om de vaste kosten te dekken. Maar dat is vaak lastig voor kleinere banken. Als zij zich bij de juiste ecosystemen aansluiten, kunnen de schaalvoordelen uiteindelijk leiden tot een duurzaam businessmodel dat standhoudt in de toekomst.”

Foto: Unsplash

Tip: Wil je echt invloed uitoefenen met jouw onlinemarketingstrategie? Dan is de opleiding Digital Marketing Strategie & Leiderschap wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je van echte experts op het gebied van digital marketing de actuele trends en inzichten.
  • Naast de opleiding stel je een strategisch onlinemarketingplan op voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie