Naar inhoud

Betere bescherming bij pandemie door slimme automatisering

Voorbereid zijn op toekomstige pandemieën of soortgelijke impactvolle gebeurtenissen is voor senior managers en IT-medewerkers wereldwijd momenteel de essentiële focus. De overgrote meerderheid van hen (84%) beschouwt dit als een hoge prioriteit voor zijn onderneming. In Nederland is dit aandeel met 90 procent zelfs nog iets hoger. Dat is niet verrassend, aangezien bijna een op de drie overall (31%) tot iets meer dan een kwart in Nederland (28%) aangeeft niet erg voorbereid tot totaal onvoorbereid te zijn geweest op de impact van de uitbraak van het coronavirus. Tevens blijkt dat slimme automatisering een van de belangrijkste technologieën is die wordt ingezet om bedrijven toekomstbestendig te maken en voor te bereiden op disruptieve ontwikkelingen. Bij het vormgeven van de nieuwe manier van werken na de COVID-19-pandemie speelt intelligent automation dan ook een cruciale rol.


Disruptieve gebeurtenissen

Dit blijkt een wereldwijd onderzoek onder meer dan 3.000 senior managers en IT-medewerkers naar hun gedachten en ideeën over de toekomstige rol van technologie in een compleet veranderd businesslandschap. De respondenten zijn werkzaam in de communicatiebranche, de financiële dienstverlening, de gezondheidszorg, de manufacturing, de publicatie sector en de verzekeringssector. Ze zijn afkomstig uit Australië, Canada, China, Duitsland, Frankrijk, Hongkong, Japan, Nederland, Singapore, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika. De studie is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Savanta in opdracht van technologiebedrijf Pega. De onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in het rapport ‘The future of work – New perspectives on disruption and transformation’.

Intelligente automatisering

Volgens 76 procent van de ondervraagden heeft de huidige pandemie geleid tot meer investeringen in slimme automatisering. Daarnaast denkt 74 procent dat toekomstige extreme externe factoren waardoor mensen tijdelijk niet meer naar kantoor kunnen, zorgen dat er meer geïnvesteerd wordt in intelligent automation en artificial intelligence (AI). De onvoorspelbaarheid van het aantal medewerkers dat uitvalt door ziekte of in zelfisolatie moet, zorgt ook voor een toename van de vraag vanuit het bedrijfsleven naar intelligente automatisering, aldus 76 procent. Meer dan de helft (51%) van de respondenten geeft aan te willen investeren in artificiële intelligentie en cloudoplossingen om zich te wapenen tegen de zakelijke impact van toekomstige pandemieën.

Toekomstige werkinvulling

Meer algemeen blijkt uit het onderzoek dat technologie een grote invloed heeft op de manier waarop we in de toekomst werken. 86 procent verwacht namelijk dat technologie de komende vijf jaar de manier waarop mensen hun werk doen significant verandert dan wel voor behoorlijk veel verandering zorgt. Opvallend is dat niemand denkt dat technologie totaal geen verandering brengt. Andere bevindingen ten aanzien de manier van werken, ons werkgeluk en met wie of wat we graag werken, zijn:

  • Technologie is nu een van ons – 84 procent zegt het prettig te vinden om naast intelligente machines te werken. 73 procent is het ermee eens dat de term workforce zowel medewerkers als intelligente machines moet omvatten. 61 procent vindt het zelfs fijn om door een intelligente machine te worden aangestuurd. Medewerkers zijn ook een stuwende kracht achter het gebruik van technologie als aanjager voor verandering binnen bedrijven. Meer dan twee derde (70%) van de respondenten in Nederland geeft aan dat werknemers om betere technologie vragen om de manier van werken te verbeteren. Dit aandeel is hoger dan in alle andere markten, op de VS (76%) na. Medewerkers vragen ook om meer autonomie (57%), flexibeler werken (51%) en uitdagender werk (51%).
  • Low-code is in opkomst – Volgens 82 procent van de ondervraagden overall en 78 procent in Nederland moet IT voor platforms en systemen zorgen waarmee werknemers hun eigen technologische oplossingen kunnen bouwen en implementeren. Verder geeft meer dan de helft van respondenten (55%) aan dat iedereen dan wel de meerderheid van de workforce binnen zijn industrie de komende vijf jaar vaardigheden in low-code nodig heeft.
  • Kostenbesparing en verbetering van creativiteit door intelligent automation – 80 procent geeft aan dat slimme automatisering helpt bij het verminderen van de werkdruk. Meer dan een derde (36%) heeft de afgelopen twee jaar al tussen een werkuur en negen werkuren per week bespaard. In Nederland zegt zelfs 54 procent meer dan tien werkuren per week te besparen. Bijna de helft (47%) gebruikt de extra tijd voor creatievere activiteiten zoals ideevorming en innovatie. 57 procent van de Nederlandse respondenten gebruikt de gewonnen tijd voor meer analysewerk en kritisch denken. Wereldwijd ligt dit percentage met 44 procent iets lager.

Invloed technologie

“Dit onderzoek laat zien dat technologie een van de essentiële trends is die bepalend zijn voor de arbeidsmarkt van de toekomst”, stelt Jacob Morgan, futurist, auteur, oprichter van The Future of Work University en door Pega gesponsorde influencer. “Uit een eigen onderzoek, waarvoor ik meer dan 140 toonaangevende chief executive officers wereldwijd heb geïnterviewd, is het voor mij duidelijk geworden dat elke onderneming tegenwoordig een technologiebedrijf is – of deze zich hier nu bewust van is of niet. Dit betekent dat elke toonaangevende organisatie door technologie gedreven moet zijn. Een bedrijf waar niet nagedacht wordt over de toekomstige situatie op de arbeidsmarkt en waar geen toekomstplannen worden gemaakt, heeft geen toekomst.”

Samenwerking faciliteren

“De disruptieve gebeurtenissen van de afgelopen maanden hebben laten zien dat technologie een belangrijke rol speelt bij het faciliteren van samenwerking en business as usual”, duidt Don Schuerman, chief technology officer bij Pega. “Het staat als een paal boven water dat organisaties nu wel moeten investeren in technologieën die voor digitale transformatie zorgen, zoals intelligent automation, artificial intelligence en cloudservices. Anders krijgen ze mogelijk te maken met nog veel ernstige gevolgen wanneer de volgende rampspoed toeslaat. Bedrijven waren logischerwijs niet voorbereid op de impact van deze wereldwijde pandemie op hun activiteiten. Maar bij een volgende wereldwijde ramp kunnen zij zich niet langer verschuilen achter excuses, wanneer de concurrentie weggelopen klanten binnenhaalt omdat hun technologie wel futureproof is.”

Foto: Pexels

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie