Naar inhoud

Consumentengedrag bepalender voor investeringen in start-ups

Ondanks de coronacrisis blijven durfkapitalisten flink investeren in Europese start-ups. In de eerste zes maanden van 2020 is 19,9 miljard dollar geïnvesteerd in startende ondernemingen in Europa. Dat is 1,1 miljard dollar meer dan in de laatste zes maanden van 2019. Opvallend is dat het consumentengedrag in toenemende mate een cruciale rol speelt in de strategie van investeerders. Ook is er meer aandacht voor lokale markten als gevolg van de reisbeperkingen rondom COVID-19.


Investeringen in start-ups

Het aantal transacties is echter wel fors teruggelopen, van 1.383 in de laatste zes maanden van vorig jaar naar 1.062 in het eerste halfjaar van dit jaar. De aandacht van investeerders is met name uitgegaan naar de meer volwassen start-ups, die minder risico met zich meebrengen. De opvallendste investeringen in Europa in de afgelopen drie maanden zijn de kapitaalinjecties in de Britse maaltijdbezorger Deliveroo van 575 miljoen dollar, in de Duitse bank N26 van 570 miljoen dollar en de Duitse luchtvoertuigfabrikant Lilium van 270 miljoen dollar. Dit kun je opmaken uit onderzoeksrapport ‘Venture Pulse Q2 2020 – Global analysis of venture funding’ van accountants- en adviesorganisatie KPMG.

Dir rapport is gebaseerd op een onderzoek naar de investeringen wereldwijd in start-ups. Over de hele wereld is in het eerste halfjaar van 2020 voor een bedrag van bijna 127 miljard dollar in startende ondernemingen geïnvesteerd. Dat is iets minder dan de totale investering van 136 miljard dollar in de laatste zes maanden van 2019. Ook wereldwijd is het aantal transacties in deze perioden aanzienlijk gedaald, van 13.404 tot 10.126. In Nederland hebben in de afgelopen zes maanden 90 transacties plaatsgevonden met een waarde van 560 miljoen dollar. In het laatste halfjaar van 2019 zijn dit 113 investeringen geweest met een waarde van 707 miljoen dollar.

Consumentengedrag wordt bepalend

“De wereldwijde pandemie heeft het consumentengedrag in Europa sterk veranderd en een aantal digitale ontwikkelingen versneld”, duidt Mark Zuidema, partner bij KPMG. “Dat geldt bijvoorbeeld voor voedselbestelling via online kanalen, maar ook voor e-commerce, contactloze betalingen en digitale betalingen. Dit heeft invloed op de aard van de investeringen van durfkapitalisten. De komende tijd gaat de aandacht van durfinvesteerders dan ook vooral uit naar het gedrag van consumenten, de veranderingen hierin en de toekomstige gevolgen hiervan voor de levensvatbaarheid van verschillende producten, diensten en bedrijfsmodellen.”

“Voor sommige sectoren kunnen veranderingen in het consumentengedrag leiden tot een daling van de investeringen en wellicht zelfs tot een aanzienlijke consolidatie. Start-ups die actief zijn op het gebied van gezondheidstechnologie, biotechnologie en financiële technologie en bedrijven die business-to-business-oplossingen bieden, blijven in het vizier van investeerders. En ook startende ondernemingen op het terrein van cybersecurity en data & analytics kunnen meer investeringen verwachten, vooral door de snelle toename van het werken op afstand die de COVID-19-pandemie met zich mee heeft gebracht.”

Rem op investeringen

“Hoewel Europa de afgelopen maanden aanzienlijke veerkracht heeft laten zien bij het doen van investeringen in start-ups, is de verwachting dat de komende maanden aanzienlijke terughoudendheid ontstaat bij durfkapitalisten. Investeerders nemen meer tijd voor mogelijke transacties, vooral bij het uitvoeren van due diligence-onderzoeken. Dat heeft gevolgen voor het aantal deals en het investeringsniveau. Gezien de huidige economische uitdagingen ontstaat er bovendien druk op de waardering van bedrijven. Dat biedt opportunistische investeerders de mogelijkheid op zoek te gaan naar goede deals. De komende maanden wordt duidelijk hoe groot de uiteindelijke gevolgen van COVID-19 voor de markt en voor de economie zijn.”

“Vooruitlopend hierop zien wij verschillende overheden met stimuleringsmaatregelen komen om te helpen bij het economisch herstel. Hoewel sommige landen al weer bezig zijn om hun economieën open te stellen, blijven er de komende maanden flinke uitdagingen bestaan bij het realiseren van transacties. Zo zorgt de beperking in het internationale reizen ervoor dat veel durfkapitaalinvesteerders zich meer richten op kansen in hun lokale markten. Dit heeft grote gevolgen voor start-ups in opkomende landen die zich in de groeifase bevinden. Deze ondernemingen zijn immers vaak sterk afhankelijk van buitenlandse investeringen.”

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie