Naar inhoud

De allesbepalende technologietrends in het digitale tijdperk

Het is veelzeggend dat verandering de enige constante factor in het digitale tijdperk wordt genoemd. Maar een technologische innovatie op zichzelf is niet per definitie een verandering die gelijk staat aan een verbetering. Om te kunnen concurreren en succesvol te zijn in een wereld waar digitalisering overal aanwezig is, moeten bedrijven de implementatie van nieuwe technologieën afstemmen op de waarden en verwachtingen van de medewerkers en klanten.


Visie op de technologische ontwikkelingen

Dit kun je opmaken uit het rapport ‘Technology Vision 2020 – We, The Post-digital People: Can you enterprise survive the tech-clash?’ van consultancyorganisatie Accenture. In de 20ste editie van dit jaarlijkse rapport heeft de organisatie haar verwachtingen vastgelegd ten aanzien van de belangrijkste technologische trends voor de komende drie jaar.

Voor de publicatie van dit jaar is input verzameld van de Technology Vision External Advisory Board, een groep die bestaat uit ruim 20 ervaren professionals uit de publieke en private sector, de academische wereld, risicokapitaalfondsen en ondernemingen. Daarnaast heeft het onderzoeksteam gesprekken gevoerd met uitblinkers in technologie en branche-experts en met bijna 100 managers uit de eigen organisatie.

Tegelijkertijd is een wereldwijde online enquête gehouden onder 6.074 algemeen managers en IT-managers om inzicht te krijgen in de adoptie van opkomende technologieën. Het onderzoek heeft geholpen de belangrijkste kwesties en prioriteiten voor de adoptie van technologie en investeringen in kaart te brengen. De respondenten zijn C-level executives en directeuren bij bedrijven in 25 landen en 21 sectoren, waarvan de meerderheid een jaaromzet van meer dan 5 miljard dollar heeft. Dit jaar bevat het onderzoek ook een onderzoek onder 2.000 consumenten in China, India, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika.

Integratie van technologie in het dagelijks leven

Het uitvoerige onderzoek leert dat hoewel mensen meer dan ooit technologie in hun leven integreren, de pogingen van organisaties tekort kunnen schieten om aan hun behoeften en verwachtingen te voldoen. Nu bedrijven het decennium van het waarmaken van hun digitale beloften ingaan, is een nieuwe mentaliteit en aanpak nodig.

Hoewel een groep respondenten aangeeft een sterke negatieve reactie – een tech lash – op technologie te ervaren, erkent die term niet de mate waarin de samenleving gebruikmaakt van technologie en daarvan profiteert. Er is eerder sprake van een botsing tussen bedrijfsmodellen en technologiemodellen die niet overeenkomen met de behoeften en verwachtingen van mensen – een tech clash.

Van de ruim 6.000 algemeen managers en IT-managers die aan het onderzoek hebben deelgenomen, erkent 83 procent dat technologie een onlosmakelijk onderdeel is geworden van de menselijke ervaring. Van de 2.000 consumenten die een bijdrage hebben geleverd aan het onderzoek, verwacht 70 procent dat zijn relatie met technologie de komende drie jaar aanzienlijk prominenter wordt.

Verblind door de belofte van technologie

“Verblind door de belofte van technologie hebben veel organisaties digitale producten en diensten gecreëerd, zonder voldoende rekening te houden met de menselijke, organisatorische en maatschappelijke gevolgen”, stelt Paul Daugherty, chief technology & innovation officer bij Accenture. “Vandaag de dag zien we een tech clash veroorzaakt door de spanning tussen de verwachtingen van de consument, het potentieel van technologie en de zakelijke ambities. We zijn op een punt aangekomen dat het leiderschap van mentaliteit moet veranderen en een balans moet vinden tussen technologie en de behoeften en verwachtingen van mensen.”

“Wanneer bedrijven op dezelfde voet door blijven gaan met hun werkzaamheden, lopen zij niet zozeer het risico de verbondenheid met hun werknemer of klant verliezen”, duidt Martijn Smit, managing director & technology lead bij Accenture. “Dit kan echter wel de toekomstige innovatie en groei beperken. Door goed samen te werken – zowel binnen bedrijven als met klanten, leveranciers en partners – en technologie op elkaar aan te sluiten, kan er meer voordeel uit gehaald worden voor alle stakeholders.”

Vijf belangrijke technologische trends

De onderzoekers identificeren vijf belangrijke trends die bedrijven in de komende drie jaar moeten aanpakken om nieuwe vormen van bedrijfswaarde te realiseren die deels worden gedreven door sterkere, meer vertrouwensvolle relaties met stakeholders.

  1. De individuele ervaring – Organisaties moeten gepersonaliseerde ervaringen ontwerpen die de kracht en de keuze van een individu versterken. Dit verandert passieve doelgroepen in actieve deelnemers door het transformeren van eenrichtingservaringen – die mensen het gevoel kunnen geven de controle te verliezen – in echte samenwerkingsverbanden. Vijf op de zes ondervraagde algemeen managers en IT-managers (85%) zijn van mening dat het succesvol concurreren in dit nieuwe decennium vereist dat organisaties hun relaties met klanten als partners beschouwen.
  2. Artificial intelligence en de mensArtificial intelligence (AI) moet een extra bijdrage leveren aan de manier waarop mensen hun werk doen, in plaats van een back-up voor automatisering. Naarmate de AI-capaciteiten meer toenemen, moeten ondernemingen heroverwegen wat ze doen om van artificiële intelligentie een generatief onderdeel van het proces te maken, met vertrouwen en transparantie als kern. Op dit moment rapporteert slechts 37 procent van de organisaties gebruik te maken van inclusive design of mensgerichte designprincipes om de samenwerking tussen mens en machine te ondersteunen.
  3. Het dilemma van slimme producten – Veronderstellingen over wie het eigenaarschap over een product heeft, worden in twijfel getrokken in een wereld die in een staat van forever beta terechtkomt. Aangezien ondernemingen proberen een nieuwe generatie producten te introduceren met digitale ervaringen als uitgangspunt, is het aanpakken van deze nieuwe realiteit cruciaal voor succes. Bijna driekwart (74%) van de leidinggevenden meldt dat de slimme, connected producten en diensten van de organisatie de komende drie jaar meer of aanzienlijk meer updates krijgen.
  4. Robots in de praktijk – De inzet van robotica is niet langer beperkt tot het magazijn of de fabrieksvloer. Nu de vijfde generatie van standaarden en technologie van mobiele telefonie (5G) klaar is om deze snelgroeiende trend verder te versnellen, moet elke onderneming opnieuw nadenken over haar toekomst met het oog op robotica. Leidinggevenden zijn verdeeld in hun visie op de manier waarop hun medewerkers robotica dienen te omarmen: 45 procent zegt dat zijn medewerkers worden uitgedaagd om uit te zoeken hoe zij met robots moeten werken, terwijl 55 procent gelooft dat zijn medewerkers gemakkelijk uitvinden hoe ze met robots moeten werken.
  5. Innovatie-DNA – Ondernemingen hebben toegang tot een ongekende hoeveelheid disruptieve technologie, zoals distributed ledgers, artificial intelligence, extended reality en quantum computing. Om dit alles in goede banen te leiden – en om dit te evolueren met de snelheid die de markt vandaag de dag vraagt – moeten organisaties hun eigen unieke innovatie-DNA vaststellen. Driekwart (76%) van de leidinggevenden is van mening dat de inzet voor innovatie nog nooit zo hoog is geweest, dus om het goed te doen zijn nieuwe manieren van innoveren met ecosysteempartners en derde partijen nodig.

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie