Naar inhoud

De employer branding van populaire werkgevers in Nederland

Scholieren en studenten in Nederland hebben in 2020 Albert Heijn gekozen als de meest favoriete werkgever voor een bijbaan, gevolgd door Jumbo Supermarkten. De supermarktketens waren voorgaande jaren ook al de populairste werkplek onder jongeren. Meerdere jaren op rij benoemd worden tot de meest favoriete werkgevers voor bijbanen laat dan ook duidelijk zien hoe sterk het werkgeversmerk van deze supermarkten is, iets waar veel werkgevers jaloers naar opkijken.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 2.914 Nederlandse scholieren en studenten naar de organisatie waar zij het liefste een bijbaan willen, dat is uitgevoerd door arbeidsmarktonderzoeksbureau Intelligence Group.

Employer branding

Het bouwen van een sterk employer brand kost veel tijd en is een langdurige investering. Het is daarom van belang om een goede strategie voor je employer branding te hebben. Zo baseert Albert Heijn zijn nieuwe bijbaancampagne op inzichten die zijn voortgekomen uit gesprekken met medewerkers. Opvallend is dat de top 10 in 2020 een aantal nieuwkomers bevat. PostNL, de Politie, Lidl en met name Domino’s Pizza zijn dit jaar een stuk populairder geworden onder scholieren en studenten.

Favoriete werkgevers

Dit de top 10 van populairste werkgevers voor een bijbaan onder Nederlandse scholieren en studenten in 2020:

Ranking 2020

Ranking 2019

Favoriete werkgever

1

1

Albert Heijn

2

2

Jumbo Supermarkten

3

41

PostNL

4

12

Politie

5

4

Kruidvat

6

6

PLUS

7

10

Dirk

8

71

Domino’s Pizza

9

17

Lidl

10

7

HEMA

Bron: Intelligence Group

Goede medewerkersbeleving

“We zijn heel blij dat wij voor de derde keer op rij de meest favoriete werkgever voor een bijbaan van Nederland zijn, zeker ook omdat we hier veel energie in steken”, vertelt René Herremans, director employer branding bij Albert Heijn. “We zijn hierbij niet alleen bezig met employer branding en werving, maar met name om het werken zelf steeds beter af te stemmen op de wensen en behoeftes van onze medewerkers. Vooral de sfeer en de gezelligheid binnen de supermarkten maken het echte verschil voor de medewerkers en voor de klanten, want zij merken het wanneer mensen graag bij ons werken en plezier in hun werk hebben.”

Goede recruitment

Ook de nummer 2 in de lijst – Jumbo Supermarkten – heeft in de afgelopen jaren grote stappen gezet in de employer branding. Lotte Konieczek, manager recruitment & employer branding bij Jumbo Supermarkten, heeft in de afgelopen twee jaar gezien hoe er binnen de groeiende organisatie steeds meer aandacht is voor het belang van goede recruitment: “Strategisch gezien staan mensen met een bijbaan, als grootste groep medewerkers voor ons bedrijf, altijd op één.”

Landelijke campagnes

“Om ons employer brand onder deze groep te versterken, zetten we landelijke campagnes in. Begin 2020 kwamen we bij YouTube-legende Bram Krikke uit voor onze employer branding-campagne. Ons jongerenpanel gaf unaniem aan dat het heel tof zou zijn, wanneer jongeren met een bijbaan bij ons mee zouden mogen doen in een van zijn afleveringen. En zo geschiedde.”

Doelgerichte werving

“Gedurende het hele jaar door zetten we doelgroepgerichte wervingscampagnes in voor de verschillende bedrijfsonderdelen waarvoor we parttimemedewerkers zoeken. Voor elke campagne worden er panels van jongeren geraadpleegd en wordt er gekeken naar wat het beste past bij die specifieke doelgroep. Zo kan een wervingscampagne gericht op vakkenvullers er anders uitzien dan een campagne gericht op het werven van bezorgers, medewerkers voor het distributiecentrum of mensen voor de restaurants van La Place.”

Authentieke communicatie

Maar hoe heeft Jumbo Supermarkten in de afgelopen jaren het employer brand zo sterk neergezet? Volgens Lotte Konieczek komt dit doordat de onderneming altijd duidelijk laat zien wat werken bij deze organisatie betekent, door zo authentiek mogelijk naar buiten te treden: “Ons motto is ‘Jumbo, daar gebeurt het!’ en dat laten we constant zien in onze uitingen, uitspraken en wervingsevents.”

“Zo laten wij in onze nieuwe wervingscampagne ‘Achter de schermen’ zien wat er in de verschillende bedrijfsonderdelen gebeurt tijdens, maar ook voor en na werktijd. We weten namelijk dat jongeren die op zoek zijn naar een bijbaan met name voor ons kiezen, omdat ze in een gezellig team willen werken.”

“Door authentiek te zijn en te tonen zien wat werken bij verschillende bedrijfsonderdelen van ons inhoudt en in wat voor een team je terecht komt, kunnen jongeren beter inschatten wat bij hen past en waar ze graag willen werken. Hierdoor zien we dat de sollicitaties van de parttimers kwalitatief beter zijn geworden en nu vaker meer gericht zijn op één specifieke bedrijfsonderdeel, zoals bijvoorbeeld de functies van bezorger, restaurantmedewerker of vakkenvuller.”

De employer branding van Jumbo Supermarkten is voor veel organisaties al om jaloers op te worden, maar wanneer je Lotte Konieczek vraagt naar haar doel voor het komende jaar is, is er maar één antwoord: “De employer of choice zijn voor alle doelgroepen waar we ons op richten, door constant de beste mensen aan te kunnen spreken die bij ons willen werken en die ook bij ons bedrijf passen.”

Supermarktketens populair

Naast Albert Heijn en Jumbo Supermarkten staan er dit jaar nog drie andere supermarkten in de top 10. PLUS heeft dit jaar de zesde plaats behouden, Dirk is gestegen van de tiende naar de achtste plaats en Lidl is geklommen van de zeventiende naar de negende plaats. Met meer dan de helft van de plaatsen in deze lijst, wordt de top 10 meest favoriete werkgevers om een bijbaan bij te hebben dus gedomineerd door de supermarktketens.

Grote stijgers

Een vergelijking van de top 10 van dit jaar met die van vorig jaar laat zien dat Domino’s Pizza bij uitstek de grootste stijger is. De pizzaketen is gestegen van positie 71 naar plaats 8. Ook PostNL is hard gestegen van de plek 41 naar positie 3. Robert Groenenboom, manager recruitment bij PostNL geeft aan bijzonder blij te zijn met deze stijging. “We willen de favoriete bezorger zijn voor Nederland en nu zijn we ook één van de favoriete werkgevers voor een bijbaan voor scholieren en studenten.”

“Onze organisatie is een grote werkgever en als medewerkers bij elkaar zijn we een afspiegeling van de Nederlandse bevolking. We herkennen dat ook scholieren en studenten ons goed weten te vinden en er werken dan ook veel jongeren bij ons. Als bezorger werk je zelfstandig en in de buitenlucht. In deze bijzondere en drukke COVID-19-tijd is ons werk ideaal voor jongeren die op zoek zijn naar een – tijdelijke – baan.”

Werken bij de Politie

Ook de Politie is dit jaar vaak genoemd als organisatie waarbij scholieren en studenten graag een bijbaan willen hebben. De Politie stond vorig jaar nog op de twaalfde plek en is dit jaar gestegen naar de vierde plek in de top 10. Dat is een positie waar de organisatie vereerd, maar ook verrast op reageert. Opmerkelijk is namelijk dat de Politie helemaal geen bijbanen voor scholieren aanbiedt.

“Dit heeft te maken met het karakter van onze organisatie en met de verplichte screening van enkele maanden”, vertelt Kim Joosten, adviseur arbeidsmarktcommunicatie bij de Politie. “Wel zijn er functies bij de afdeling intake & service, waar studenten parttime werken. Wel geldt daar een minimaal aantal uren dat je moet werken.” Kim Joosten geeft aan dat er op dit moment nog geen specifieke plannen zijn om te beginnen met het opzetten van andere bijbanen voor scholieren en studenten, maar dat er wel altijd veel vraag is naar stages bij de Politie.

Ondanks dat de organisatie geen bijbanen als bijvoorbeeld politieagent aanbiedt, heeft Kim Joosten wel een mogelijke verklaring voor het sterke employer brand dat de Politie duidelijk heeft opgebouwd onder scholieren en studenten: “We profiteren er natuurlijk van dat de Politie zo’n grote en zichtbaar aanwezige organisatie is. Zo zijn we ook voor scholieren en studenten bijvoorbeeld op tv de laatste jaren goed vertegenwoordigd met populaire programma’s als ‘Dienders’, ‘De Meldkamer’ en ‘Bureau Burgwallen’, waar een kijkje wordt gegeven in de opleiding en het echte politiewerk.”

“Ook zijn we volop zichtbaar geweest met onze wervingscampagnes voor agenten, waarbij scholieren en studenten de belangrijkste doelgroepen waren. Er moeten weer veel nieuwe agenten instromen op de opleiding. En met name in de Randstedelijke gebieden moeten we daar veel op inzetten. Daarom zijn we vorig jaar gestart met de grootschalige campagne ‘Alles wat je in je hebt – Maak er politiewerk van’.”

“Deze zetten we natuurlijk vooral online uit en met buitenreclame. Nu is voor het eerst sinds jaren echter ook weer een televisiecommercial uitgezonden. Dat is niet alleen gebeurd om de wervingsdoelgroep te bereiken, maar ook om in beeld te komen bij hun influencers en het respect voor politiewerk bij het grote publiek te bevorderen.”

Verschillen tussen mannen en vrouwen

Dit de top 10 van populairste werkgevers voor een bijbaan onder Nederlandse scholieren en studenten in 2020, uitsplitst naar voorkeuren voor mannen en vrouwen:

Ranking 2020

Favoriete werkgever mannen

Favoriete werkgever vrouwen

1

Albert Heijn

Albert Heijn

2

Jumbo Supermarkten

Jumbo Supermarkten

3

PostNL

Kruidvat

4

Google

Politie

5

Dirk

HEMA

6

Domino’s Pizza

Shell

7

MediaMarkt

Lidl

8

PLUS

DierenPark Amersfoort

9

Apple

Douglas

10

Politie

H&M

Bron: Intelligence Group

Voor zowel mannelijke als vrouwelijke scholieren en studenten zijn supermarktketens de meest favoriete organisaties om een bijbaan bij te hebben. Albert Heijn is voor beide groepen de nummer 1 favoriete werkgever en Jumbo Supermarkten de nummer 2. Wel is er te zien dat deze gelijkenis tussen mannen en vrouwen niet geldt voor de andere supermarktketens in de top 10. Waar mannen Dirk en PLUS vaker noemen als favoriete werkgever, kiezen vrouwen vaker voor Lidl.

In het verschil tussen mannen en vrouwen is duidelijk te zien dat de grootste stijgers in de top 10 favoriete werkgevers onder scholieren en studenten – namelijk PostNL en Domino’s Pizza – voornamelijk zijn veroorzaakt door een toename in de populariteit onder mannen. Bij vrouwen zijn naast de supermarktketens ook veel andere winkels te zien in de top 10, zoals Kruidvat, HEMA, Douglas en H&M.

Foto’s: Albert Heijn en Jumbo Supermarkten

Tip: Wil jij jouw merk succesvol neerzetten in het digitale tijdperk? Dan is de post-master-opleiding Strategisch Brand Management wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van modern brand management in het digitale tijdperk en hoe je een sterk merk bouwt.
  • Met de opleiding kun je direct aan de slag met je merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie