Naar inhoud

De investeringen in FinTech nemen door COVID-19 krachtig af

De investeringen in FinTech – technologische innovatie in de financiële sector – zijn in de eerste zes maanden van dit jaar wereldwijd fors gedaald. In het eerste halfjaar van 2020 is voor een bedrag van 25,6 miljard dollar in financiële technologie geïnvesteerd. Dat is aanzienlijk minder dan het bedrag van 39,4 miljard dollar dat in de eerste zes maanden van 2019 is uitgegeven. Vergeleken met het tweede halfjaar van vorig jaar is de daling nog forser. In die periode is namelijk wereldwijd 111 miljard in FinTech geïnvesteerd.


Dalende investeringen in FinTech

Dit kun je opmaken uit de ‘Pulse of Fintech – H1 2020’, een onderzoeksrapport dat accountants- en adviesbureau KPMG iedere zes maanden publiceert over de wereldwijde investeringen in FinTech. Ook in de EMEA-regio – Europa, het Midden-Oosten en Afrika – zijn de investeringen gedaald van 8,4 miljard dollar in het eerste halfjaar van 2019 tot 4,7 miljard dollar in de eerste zes maanden van 2020. Ook in Europa is het verschil met de tweede helft van 2019 opvallend. Toen was de totale investering 53,4 miljard dollar.

“Opvallend is de rol van challenger banks in Europa in de eerste zes maanden van dit jaar”, zegt Nienke Wichers Hoeth, partner bij KPMG. “N26 vanuit Duitsland, Revolut vanuit het Verenigd Koninkrijk, Klarna vanuit Zweden, Starling Bank vanuit het Verenigd Koninkrijk en Qonto vanuit Frankrijk zijn goed geweest voor vijf van de tien grootste deals in Europa. Dergelijke banken komen steeds meer in de belangstelling van investeerders, omdat deze in toenemende mate opschalen en steeds concurrerender worden – niet alleen in Europa maar ook wereldwijd. Het is dan ook logisch dat Revolut en N26 in navolging van Klarna de Amerikaanse markt hebben betreden.”

Grenzen in FinTech vervagen

“Uit ons onderzoek blijkt dat de uitbraak van COVID-19 voor FinTech-ondernemingen in heel Europa een grote uitdaging vormt. Dat geldt met name voor beginnende bedrijven met minder liquiditeit. De pandemie creëert echter ook kansen omdat het digitale gedrag van consumenten totaal veranderd is. De vraag naar digitale tools, producten en diensten is fors gestegen en dat biedt goed gekapitaliseerde FinTech-bedrijven talloze nieuwe mogelijkheden. Toch worden de komende zes maanden moeilijk en zijn start-ups sterk afhankelijk van de tijd die de economie nodig heeft om te herstellen van de coronacrisis.”

“Wereldwijd zien wij dat de grote technologiereuzen en de platformaanbieders de afgelopen maanden zeer actief zijn geweest om hun marktaandeel bij consumenten uit te breiden. Het in Indonesië gevestigde ride-hailing-platform Gojek – dat ook actief is in het digitale betalingsverkeer – is erin geslaagd 3 miljard dollar op te halen bij investeerders als Google, Tencent, Facebook en PayPal. Het is een goed voorbeeld van het feit dat de grenzen binnen het FinTech-domein aan het vervagen zijn. Dit is een ontwikkeling die doorzet nu grote technologiebedrijven, platforms en FinTech-ondernemingen op zoek zijn naar de gunst van de consumenten.”

Investeringen gericht op de nieuwe realiteit

“Wij constateren dat de inspanningen om COVID-19 te beheersen wereldwijd hebben geleid tot een aanzienlijke verschuiving in het gedrag van consumenten en bedrijven. Het gevolg is dat bedrijven in toenemende mate investeren in FinTech – niet alleen in klantgerichte, digitale technologieën maar ook in mogelijkheden om hun kosten beheersen en API- (application programming interface) & open-data-gerelateerde oplossingen om sneller op veranderingen te kunnen reageren. Om marktaandeel te winnen en klanten beter van dienst te kunnen zijn, blijven volwassen FinTech-ondernemingen zich uitbreiden naar aangrenzende gebieden. Nu veel beginnende FinTech-bedrijven moeite hebben om langlopende financiering aan te trekken, geeft de komende periode echter een toenemende consolidatie onder FinTech-organisaties te zien.”

“Opportunistische investeerders gaan daarbij op zoek naar aantrekkelijke deals. Daarnaast blijven overheden over de hele wereld hun aandacht richten op regelgeving – of het nu gaat om de privacy van klanten, open banking of de uitgifte van nieuwe licenties. Hoewel veel regelgeving in principe bedoeld is om consumenten te beschermen, worden de regels ook gebruikt om FinTech-investeringen te stimuleren en sectorgroei aan te wakkeren.”

“De verschuiving in het klantgedrag en de gestegen adoptie van digitale betalingsmodellen en betalingsdiensten door consumenten heeft ook de bedrijfsvoering van ondernemingen veranderd. Er is snel en fors geïnvesteerd in digitale kanalen en andere mogelijkheden om in de behoeften van de klanten te voorzien. De komende maanden zijn FinTech-investeringen er dan ook in toenemende mate op gericht om als onderneming succesvol te kunnen zijn in de nieuwe realiteit.”

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie