Naar inhoud

De IT-uitdagingen van vandaag voor middelgrote ondernemingen

Middelgrote bedrijven in de regio Europa, het Midden-Oosten en Afrika – waaronder dus ook Nederlandse organisaties van die omvang vallen – maken momenteel vooral gebruik van in-house informatietechnologie. Ondanks dat dit naar verwachting de komende jaren nog zo blijft, neemt de populariteit van deze manier van werken af en wordt deze technologie op den duur vervangen worden door andere, nieuwe IT-deployment-modellen.

Dit is een van de belangrijkste conclusies uit een grootschalig onderzoek onder meer dan 1.500 IT-managers van bedrijven met 100 tot 500 medewerkers in de EMEA-regio, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau IDG Connect in opdracht van IT-dienstverlener Dell Technologies. Het onderzoek heeft zich gericht op het huidige IT-landschap in middelgrote bedrijven, waarbij met name is gekeken naar de adoptie van en de toekomstvisie op IT. Onderzocht is hoe dit die bedrijven concurrentievoordeel kan opleveren.

In-house versus cloud

Het in-house IT-model wordt in de EMEA-regio momenteel op twee manieren ingezet: 32 procent van de onderzochte bedrijven zet in-house IT in met ondersteuning van outsourcing of managed service providers, gevolgd door in-house IT in eigen beheer met 31 procent. Nederlandse bedrijven zien hierin de komende jaren een lichte daling optreden, maar die verwachte daling is kleiner dan de gemiddelde verwachting in de hele regio. Toch wint het cloud-model uiteindelijk ook in Nederland aan populariteit, waarbij de public cloud naar verwachting 14 procent minder ingezet wordt.

De inzet van IT wordt over het algemeen als zeer belangrijk bestempeld om concurrerend te blijven in de toekomst. Meer dan een derde van de respondenten is echter van mening dat technologie niet genoeg op waarde wordt geschat door het management. Toch geeft 90 procent van de respondenten aan zichzelf goed in staat te achten IT in te zetten om zich te onderscheiden van concurrenten. 39 procent vindt daarbij wel dat grotere organisaties daartoe betere mogelijkheden hebben dan middelgrote bedrijven.

Emerging technologies als businessdriver

De emerging technologies die de respondenten in middelgrote ondernemingen in de EMEA-regio zien als belangrijkste businessdriver om zich daadwerkelijk te kunnen onderscheiden, zijn data analytics (44%) en artificial intelligence en machine learning (42%). Nederlandse respondenten denken hier echter anders over en noemen virtual reality en augmented reality als de belangrijkste businessopportunity (47%).

De meerderheid van de onderzochte bedrijven heeft al concrete plannen op tafel liggen om middels technologie creatiever en effectiever te ondernemen. Bovenaan de wensenlijst in de EMEA-regio staan – met 49 procent – wijzigingen in het securitybeleid om risico’s beter te kunnen bestrijden en serversoftware-upgrades. 52 procent van de Nederlandse ondernemingen zet met name in op het moderniseren van de systemen en de software en 45 procent ziet graag een toename in het gebruik van mobiele devices.

“Middelgrote bedrijven hebben een aantal uitdagingen als het gaat om hun concurrentiepositie en zakelijke groei, waarvan veiligheid van hun data en systemen één van de grootste is”, stelt Danny Jansen, regional sales manager medium business & acquisition bij Dell Technologies. “Securitywerkzaamheden slokken immers een groot deel van de helpdeskresources op voor het voorkomen van en reageren op incidenten.”

Security-uitdagingen zijn reëel

De respondenten geven aan dat vooral security-uitdagingen op het gebied van data protection (46%) en privacy en governance (45%) een belangrijke rol spelen. Maar ook de kosten voor hardware (42%) – al dan niet voor securitydoeleinden – en het zoeken naar en behouden van de mensen met de juiste skills (40%) spelen middelgrote organisaties parten. Vrijwel alle onderzochte organisaties hebben te maken gehad met een keur aan cyberdreigingen. De meeste ellende in de EMEA-regio wordt echter veroorzaakt door spyware (42%) en virussen en wormen (35%). In Nederland geeft daarnaast maar liefst 34 procent van de IT-managers aan dat ransomware een serieus probleem is. Deze cijfers laten zien dat de uitdagingen van middelgrote bedrijven op het gebied van security en datasecurity reëel zijn.

“Dit onderzoek toont aan dat de markt voor middelgrote ondernemingen op veel punten enorm verschilt van die van kleine organisaties aan de ene kant en corporate bedrijven aan de andere kant”, aldus Danny Jansen. “De behoeften op het gebied van IT en de inzet van resources zijn daadwerkelijk anders. Het is goed om die kennis te hebben en daar op in te springen met passend advies, specifieke oplossingen, financieringsmodellen en service. Alleen door te weten wat er speelt en goed te luisteren naar de wensen en ideeën van klanten, zijn wij in staan hen te helpen bij het bereiken van hun doelen.”

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie