Naar inhoud

De kracht van goede contentmarketing in business-to-business

Contentmarketing, marketing automation en account based marketing kunnen ondernemingen in business-to-business helpen bij het succesvol genereren van leads. Een organisatie die dat op een slimme manier doet, scoort meetbaar beter. Tegelijkertijd lijkt het erop dat veel bedrijven met hun content nog vooral productinformatie of referentiemateriaal willen zenden. Relevant zijn op het juiste moment voor de juiste mensen is voor talloze B2B-ondernemingen nog altijd een uitdaging. Aanwezig en vindbaar zijn op het internet is nu eenmaal niet genoeg. Het is de kunst om via unieke, onderscheidende content een relatie op de bouwen met een specifieke doelgroep.

In toenemende mate wordt in de zakelijke markt contentmarketing ingezet als instrument voor het genereren van nieuwe business. Hoewel de experimentele fase al enige tijd voorbij is, vinden veel organisaties het nog lastig om relevante content via de digitale kanalen en social media effectief in te zetten. In 2017 gaf zelfs ruim een derde van Nederlandse B2B-organisaties aan ontevreden te zijn over de aanpak.

Contentmarketing

In 2018 is 14 procent van deze ondernemingen gestart met het inzetten van contentmarketing om op die manier nieuwe klantrelaties op te bouwen. Een kwart is hier al meer dan vijf jaar mee bezig. Naarmate een organisatie meer ervaring heeft met contentmarketing, neemt de effectiviteit van de leadgeneratie toe. Toch doet ruim 28 procent van de B2B-ondernemingen in Nederland nog helemaal niets met contentmarketing. Wel geeft zo’n 17 procent aan binnenkort met deze marketingvorm te starten.

Business-to-business

Dit kun je opmaken uit ‘Next level B2B-contentmarketing’, een rapport van adviesbureau ProSpex over de ontwikkelingen in leadgeneratie in B2B. De publicatie is gebaseerd op een benchmarkonderzoek dat zich primair heeft gericht op de eindverantwoordelijke in marketing of sales binnen een B2B-organisatie. Aan het onderzoek hebben 155 personen uit de zakelijke markt deelgenomen.

Zet je als bedrijf contentmarketing in, dan genereer je ook veel leads buiten je eigen netwerk om.

Leadgeneratie

Met een gemiddeld rapportcijfer van een 5,7 zijn de respondenten niet bijzonder tevreden over de effectiviteit van de inzet van contentmarketing door hun bedrijf. 40 procent geeft de aanpak zelfs een onvoldoende. De kleinere groep die zichtbaar wel tevreden is, besteedt al langer aandacht aan contentmarketing. Deze B2B-rganisaties zijn op dit gebied al wat volwassener. Dit zijn over het algemeen ook de bedrijven die vinden dat ze een onderscheidende propositie hebben, die hun omzettargets overtreffen en actiever en vaker content delen met hun doelgroep.

Uitdagingen

Met een 6- op het rapport zijn er nog voldoende uitdagingen en verbeteringen mogelijk op het gebied van contentmarketing. De drie grootste uitdagingen zijn:

  1. het maken van unieke, onderscheidende content (66%);
  2. het verspreiden van content die converteert – meer clicks, downloads en relevante volgers (44%);
  3. het genereren van voldoende waardevolle marketing qualified leads (34%).

Uniciteit

Doordat bedrijven het lastig vinden om zelf unieke, eigen content te maken, heeft de helft van de onderzoeksgroep geen vaste frequentie voor het verspreiden van eigen content of doet dat minder dan eens per week. Toch maakt en verspreidt een kwart van de B2B-organisaties wel meerdere keren per week content. Veelal zijn het de wat grotere bedrijven die vaker delen, kennelijk omdat ze daar meer mensen beschikbaar voor hebben en er gedisciplineerd in zijn. Uiteindelijk leidt dit tot een effectievere contentmarketing en meer omzet.

Met een meer onderscheidende propositie is het creëren van unieke content vaak geen enkel probleem.

Marketingmix

In de marketingmix van B2B-bedrijven worden LinkedIn, blogs, whitepapers en referentiecases het vaakst gebruikt in contentmarketing. Daarna volgen social posts, eigen kennisevents, gastblogs en infographics. Bedrijven die dat nu nog niet doen, willen voornamelijk experimenteren met vlogs, eigen kennisevents en infographics. Opvallend is ook dat in de zakelijke markt nagenoeg niemand WhatsApp of Pinterest inzet.

Conversie

Bij het inrichten van een succesvolle leadgeneratie zijn er allerlei methodieken die daarbij kunnen helpen – van contentmarketing tot data intelligence en van marketing automation tot account based marketing. Zo scoren bedrijven die dit op een slimme manier doen meetbaar beter. Het is dus de kunst om via unieke, onderscheidende content een relatie op de bouwen met een specifieke doelgroep.

Belangrijke inzichten:

  • het merendeel van de Nederlandse B2B-ondernemingen is voornamelijk bezig met contentmarketing;
  • account based marketing komt nog niet echt van de grond, terwijl het dé trend in Europa is;
  • account based marketing en contentmarketing worden het meest ingezet door bedrijven die boven hun target scoren;
  • contentmarketing, account based marketing en social selling worden het meest ingezet door organisaties die goed presteren op effectieve leadgeneratie;
  • de effectiviteit van contentmarketing wordt hoger beoordeeld als ook marketing automation wordt gebruikt;
  • data intelligence wordt vaker ingezet door bedrijven die ook account based marketing en marketing automation gebruiken.
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie