Naar inhoud

De marktwaarde van voetballers keldert door de coronacrisis

Heb je net jouw album met voetbalplaatsjes volledig, stopt ineens de Nederlandse voetbalcompetitie. Wat is de beste eredivisieclub van het seizoen 2019-2020? Ajax, AZ of toch Feyenoord? We zullen het nooit weten. De competitie is voortijdig beëindigd als gevolg van de overheidsmaatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Geen kampioen, geen degradatie – en toch zijn er alleen maar verliezers. Niet eerder dan 1 september 2020 rolt de bal weer en dat gebeurt dan naar alle waarschijnlijkheid zonder publiek. Dit betekent zonder twijfel dat voetbalclubs op zoek moeten naar een ander businessmodel.

De opbrengsten uit de kaartverloop vallen immers weg en ook sponsoren staan nu niet te springen om in te haken. Alleen de televisierechten zorgen de komende tijd voor gegarandeerde inkomsten. In Nederland hebben de clubs en voetballers een akkoord bereikt over een centrale regeling voor salarisvermindering, die maximaal 20 procent bedraagt. De vraag is echter of dat voldoende is om de sector gezond te houden – voor zover die dat überhaupt was. Bij een club als FC Barcelona leveren de spelers bijvoorbeeld 70 procent van hun inkomen in. Natuurlijk heeft het voetbal bestaansrecht, want je geeft mensen brood en laat ze spelen. Duidelijk is echter wel dat de astronomische bedragen voor spelers en trainers in het voetbal voorlopig verleden tijd zijn.

Daling marktwaarde voetballers

Uit het onderzoeksrapport ‘Player value not immune to pandemic – An analysis of the impact of the COVID-19 crisis on football players’ market values’ van accountants- en adviesorganisatie KPMG kun je opmaken dat de voetbalclubs in heel Europa de waarde van hun belangrijkste spelers fors zien dalen door deze crisis. Als gevolg van het stilleggen van de tien belangrijkste Europese competities zien de clubs in de verschillende liga’s de marktwaarde van hun spelers in het gunstigste scenario afnemen met 6,6 miljard euro. Dat is een daling van bijna 18 procent vergeleken met de marktwaarde in februari 2020 – vóór het uitbreken van de pandemie in Europa.

Dat is het scenario waarin de wedstrijden in de Europese voetbalcompetities na de crisis achter gesloten deuren worden hervat. In het ongunstigste geval – het niet uitspelen van de competities – loopt de totale financiële schade als gevolg van het dalen van de marktwaarde van de voetballers op tot bijna 10 miljard euro, een daling van ruim 26 procent. In beide scenario’s leiden de grootste vijf Europese competities – de Premier League, La Liga, de Bundesliga, de Serie A en La Ligue – de grootste financiële schade. Dat is in het gunstigste geval 5,6 miljard euro en in het ongunstigste geval 8,5 miljard euro.

Sterkste daling in Premier League

Uit het onderzoek waarop het rapport van KPMG is gebaseerd, blijkt dat er in februari 2020 nog vijftien voetballers actief waren in de Europese competities met een waarde van meer dan 100 miljoen euro. In het gunstigste scenario zijn dat er straks nog elf en in het ongunstigste scenario acht. De Engelse Premier League – die de grootste marktwaarde vertegenwoordigt van alle Europese competities – ziet die waarde ook het sterkst dalen. Gemiddeld bedraagt die waardedaling 1,8 miljard euro, in Engeland is dat 2,7 miljard euro. Die mogelijke daling van 2,7 miljard euro is meer dan de huidige marktwaarde van de spelers in de Turkse Süper Lig, de Belgische Jupiler Pro League en de Portugese Liga bij elkaar.

“De verstoring van het voetbalseizoen als gevolg van het coronavirus heeft zeer ingrijpende gevolgen voor de marktwaarde van Europese topspelers”, zegt Paul Adriani, senior manager sports analytics. “De Europese voetbalcompetities – en vooral de topclubs – worden geconfronteerd met een ongekende crisis die hun financiële positie keihard raakt. Zonder livevoetbal missen zij het grootste deel van hun inkomsten. Een aantal clubs heeft dan ook liquiditeitsproblemen, worstelt met het betalen van schulden en is niet langer in staat te investeren. Bij een aantal clubs is de waarde van de spelers inmiddels gedaald tot onder het bedrag waarvoor zij op de balans staan. Dat betekent dat die voetbalclubs forse verliezen moeten nemen.”

Transitie naar een kopersmarkt

“De van oudsher traditionele verkopersmarkt – waar verkopende clubs in veel gevallen in staat waren om de verkoopprijzen van hun spelers te bepalen – gaat door de coronacrisis ook plaatsmaken voor een kopersmarkt, Dat betekent dat sommige – tot nu toe minder financieel daadkrachtigere – clubs als gevolg van de huidige financiële situatie in staat zijn bij andere clubs spelers tegen een geringer bedrag over te nemen dan in de laatste transferperiode. In de komende transferperiode worden dan ook minder spelers verkocht of gekocht.”

“Dit gebeurt ook al omdat spelersmakelaars en clubs moeite krijgen om een mogelijke overgang naar een andere club af te ronden binnen de naar verwachting aangepaste transferperiode. Dit geldt ook voor jonge talentvolle voetballers, die aan de ene kant eerder een kans krijgen op een debuut in het eerste elftal omdat er minder transfers plaatsvinden. Aan de andere kant is de kans op een contract bij de club waar zij spelen kleiner geworden door de penibele financiële situatie.”

Ethische barrière om te investeren

“Overigens constateer ik dat niet alle clubs op dezelfde manier door de coronacrisis worden geraakt. Financieel sterke clubs die voldoende liquide zijn, kunnen het hoofd boven water houden. Clubs die in sterke mate afhankelijk van de inkomsten uit wedstrijden en de verkoop van spelers zijn, komen duidelijk in zwaar weer terecht en worden gedwongen spelers onder hun marktwaarde te verkopen. Vooral clubs die afhankelijk van de handel in voetballers zijn, worden dus geraakt.”

“Daarnaast speelt overduidelijk een ethisch aspect. Clubs moeten zich door het sentiment onder hun supporters geremd voelen om forse investeringen te doen in spelers. Als gevolg van de torenhoge zorgkosten die de pandemie met zich meebrengt, het grote aantal sterfgevallen en de immens hoge werkdruk bij het zorgpersoneel kan het investeren in spelers bij fans kwaad bloed zetten. En dat is ongetwijfeld funest voor de loyaliteit onder voetbalsupporters.”

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie