Naar inhoud

De online privacy is nog steeds een issue voor Nederlanders

Vrijwel dagelijks duiken er in het nieuws berichten op over uitgelekte persoonsgegevens. Denk aan de wachtwoorden van duizenden Facebook-gebruikers die op straat terecht komen, de vlogs van de politie die privégegevens bevatten en de patiëntgegevens die niet de juiste wijze bescherming krijgen. Het is dan ook geen verrassing dat Nederlanders zich zorgen maken over de veiligheid van hun personeelsgegevens in het online domein. Bovendien zijn ze van mening dat de overheid onvoldoende maatregelen neemt.

Dit leert een onderzoek van Ruigrok NetPanel. De gehele breedte van de Nederlandse samenleving wordt al 12 jaar achtereen ondervraagd over onder andere het gebruik van internet en social media door dit marktonderzoeksbureau. Dit jaar hebben 2.611 Nederlanders van 14 jaar en ouder aan dit onderzoek deelgenomen. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘What’s Happening Online 2019’. In de publicatie is het online gedrag op de verschillende devices in kaart gebracht.

Privacy

De kerninzichten van het onderzoek over actuele attitude in Nederland ten aanzien van de online privacy zijn:

  • de zorgen over de online veiligheid van persoonlijke gegevens is iets toegenomen en inmiddels is 52 procent van de Nederlanders bezorgd tot zeer bezorgd;
  • Nederlanders zijn vooral bang dat persoonlijke gegevens misbruikt worden om bijvoorbeeld geld van hun rekening te stelen;
  • bovendien vrezen Nederlanders voor identiteitsfraude en voor commerciële partijen die hun gedrag volgen;
  • digitieners maken zich nog altijd wat minder zorgen, maar zij zijn wel vaker bang voor imago-schade door het misbruik van persoonlijke foto’s of om afgeluisterd te worden;
  • het uitgebreid toestemming vragen voor het gebruik van cookies is wellicht een oplossing, maar de meeste Nederlanders vinden dit vooral irritant;
  • twee op de vijf Nederlanders vinden dat de overheid onvoldoende doet om hun online privacy te beschermen.
Nederlanders zijn online niet onbezorgd over hun privacy.

Bezorgdheid

De helft van de Nederlanders blijft zich zorgen maken over de online veiligheid van de persoonsgegevens. Het lijkt er in ieder geval niet op dat de invoering van de Algemene verordening gegevensbescherming tot minder bezorgdheid heeft geleid. Sterker nog, dit kan de oorzaak zijn van de gestegen bezorgdheid. Alle media-aandacht rondom de privacy-verordening en de verschillende datalekken kan er juist voor hebben gezorgd dat Nederlanders zich bewuster zijn van wat er allemaal mis kan gaan.

Imagoschade

Vooral ouderen maken zich zorgen over wat kwaadwillende partijen of commerciële organisaties met hun persoonlijke gegevens kunnen doen. Digitieners en millennials maken zich hier ook wel wat zorgen over, maar daarnaast lijken zij met name bang voor imagoschade. Ze vrezen voor wat er met hun persoonlijke foto’s of met stiekem gemaakte beeltenissen en geluidsopnamen kan gebeuren.

De grote hoeveelheid cookies is geen oplossing voor de bezorgdheid over de online privacy.

Cookies

Het kan de Nederlandse consument niet ontgaan zijn dat bij iedere website wordt gevraagd om cookies in alle soorten en maten te accepteren. Twee op de drie Nederlanders vinden het vervelend om toestemming te moeten geven voor het plaatsen van cookies. En dat geldt voor alle generaties in dezelfde mate.

Control

Echt zelf bepalen wat er met de persoonlijke gegevens op het internet gebeurt, zit er volgens de helft van de Nederlanders (47%) niet in. Deze groep heeft niet het gevoel controle te hebben over zijn online privacy. En dit is natuurlijk niet zo gek na alle schandalen die in 2018 naar buiten zijn gekomen.

Overheid

Ondanks alle regelgeving die de AVG met zich meebrengt en de invoering van de cookie-wet, vindt nog steeds 44 procent van de Nederlanders dat de overheid onvoldoende maatregelen neemt om de online privacy te beschermen. Dit percentage is in 2019 niet veranderd ten opzichte van 2018.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Ruigrok NetPanel.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie