Naar inhoud

De transformatieve invloeden van COVID-19 op de maatschappij

“Een succesvolle inzet op de klantbeleving wordt in 2021 afhankelijk van een datagedreven en adequaat uitgewerkte marketingstrategie. De enorme hoeveelheden klantgegevens uit meerdere bronnen die in de meeste ondernemingen worden geraadpleegd, vastgelegd of beheerd, groeien in het komende jaar alleen maar. Automatisering speelt ook een essentiële rol spelen in initiatieven op het vlak van de medewerkersbeleving. We voorzien vooruitgang in en de verdere adoptie van robotic process automation (RPA), machine learning en artificial intelligence (AI). Werkgevers moeten daarnaast goed nadenken over de optimalisatie van het welzijn en de veiligheid van hun medewerkers. Identiteit, data plus analytics, samenwerkingstools, security en automatisering vormen hiervoor de basis.”

Dit zegt Andy Cocks, chief go-to-market practices officer bij NTT, naar aanleiding van de publicatie van het onderzoeksrapport ‘Future Disrupted: 2021 technology trends – Great ideas change the future’ door deze technologiedienstverlener. In dit rapport zijn de voorspellingen ten aanzien van trends op het gebied van technologie vastgelegd. De voorspelde technologietrends die veranderingen teweegbrengen – gecombineerd met cruciale inzichten van experts van de onderneming – dienen als handleiding voor bedrijven die willen profiteren van wat deze technologieën te bieden hebben.

Disruptieve technologietrends

De disruptieve technologieën – waarvoor een voorspelling is gedaan voor 2021 en daarna – weerspiegelen de impact van COVID-19 op de versnelling van de digitale transformatie binnen de maatschappij. Volgens de onderzoekers zijn er vijf grote disruptieve technologieën die het potentieel hebben organisaties te helpen de security te optimaliseren, de duurzame groei te ondersteunen en de negatieve impact op het milieu terug te dringen.

  1. All-photonics networks voor wereldwijde communicatieAll-photonics networks maken end-to-end-informatie-uitwisseling mogelijk tussen gebruikersapparaten en een server. Deze netwerken zorgen voor een energiezuinige, intensieve, duurzame communicatie-omgeving.
  2. Cognitive foundations-technologie verbindt en controleert allesCognitive foundations-technologie behelst het gecentraliseerde management en de flexibele toewijzing van ICT-middelen. Dit biedt de mogelijkheid om diverse sensorinformatie te integreren – zoals voice en video – om initiatieven op gebied van het internet of things (IoT) te ondersteunen.
  3. Digital twin computing maakt voorspellende analytics mogelijk door echte en virtuele werelden te integrerenDigital twin computing test verschillende omgevingen door digital twins van dingen en mensen vrij te kopiëren, te combineren en uit te wisselen. Deze informatie wordt geïntegreerd in applicaties zoals verkeersprognosesystemen en kan nauwkeurige voorspellingen doen op het gebied van ziektebestrijding.
  4. De evolutie van de citizen developer en robotic process automation verandert organisatiesLow-code-platformen en no-code-platformen zijn gebouwd om iedereen businessapplicaties te laten creëren op basis van bedrijfsdata en gaan het verschil maken voor bedrijven. De citizen developer-aanpak maakt eveneens gebruik van robotic process automation om bepaalde businessprocessen te automatiseren, waardoor medewerkers meer tijd vrij hebben om te besteden aan belangrijkere taken.
  5. Quantum computing en edge computing introduceren een nieuw computing-tijdperk – Er kan meer rekenwerk lokaal aan de edge worden verricht, in plaats van in de centrale cloud, waar vertraging kan voorkomen. Het camerasysteem van een auto kan bijvoorbeeld beelden direct verwerken en herkennen in plaats van die informatie eerst naar de cloud te sturen voor verificatie.

Belang digitale transformatie

Hoewel deze disruptieve technologieën zelf nog heel even op zich laten wachten, zorgen deze trends op de kortere termijn voor de behoefte aan digitale transformatie. De tendensen maken het voor ondernemingen mogelijk om te voorzien in superieure, meer verbonden, naadloze en positieve klantervaringen en medewerkersbelevingen. Sterker nog, vanwege deze ontwikkelingen verwachten de onderzoekers dat een digitale transformatie in 2021 essentieel is voor bedrijven en dat ze simpelweg geen andere keuze hebben.

Uit het ‘2020 Intelligent Workplace Report – Shaping employee experiences for a world transformed’ van NTT heb je al kunnen opmaken dat positieve medewerkersbelevingen en klantbelevingen in de toekomst aan de basis van bedrijfsstrategieën staan. Deze verwachting wordt ondersteund door de bevindingen van het onderzoek die zijn vastgelegd in het ‘2020 Global Customer Experience Benchmarking Report – The connected customer: delivering an effortless experience’ van de technologiedienstverlener. Daaruit blijkt dat in 70,5 procent van de organisaties wereldwijd een betere klantbeleving als de belangrijkste factor voor het aanjagen van de digitale transformatie wordt gezien.

Noodzaak digitale veiligheid

Daarnaast is het belangrijk dat cybersecurity ten grondslag ligt aan alle applicaties die worden geïmplementeerd, omdat de impact hiervan op zowel de klantloyaliteit als het welzijn van medewerkers vanaf 2021 nog groter wordt. Het onderzoek dat vooraf is gegaan aan het ‘2020 Intelligent Workplace Report’ laat tevens zien dat 83,2 procent van de organisaties wereldwijd de digitale veiligheid volledig opnieuw heeft ingericht, om zo in te spelen op de nieuwe manier van werken als gevolg van de COVID-19-pandemie. Training voor nieuwe applicaties en de nieuwe manier van werken staat echter lager op de agenda, want slechts 42,8 procent van de bedrijven en instellingen regelt dit. Dat zorgt voor een hoog risiconiveau.

Medewerkers moeten geïnformeerd worden over geüpdatete securitypolicy’s plus het volgen van porgramma’s over security-awareness, hoe deze policy’s hen ondersteunen in hun dagelijkse werkzaamheden – ongeacht hun locatie – en wat er van hen verwacht wordt. Dat is van groot belang om het gewenste gedrag te realiseren en – nog belangrijker – draagvlak te creëren als het gaat om cybersecurity.

Foto: Unsplash

Tip: Wil je echt invloed uitoefenen met jouw onlinemarketingstrategie? Dan is de opleiding Digital Marketing Strategie & Leiderschap wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je van echte experts op het gebied van digital marketing de actuele trends en inzichten.
  • Naast de opleiding stel je een strategisch onlinemarketingplan op voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie