Naar inhoud

De verschillen in online gedrag tussen de diverse generaties

In het hedendaagse consumentenlandschap maken wij een onderscheid tussen digitieners, millennials, generatie X en babyboomers. Daar waar de oudste generatie persoonlijk heeft waargenomen hoe de digitalisering gestalte heeft gekregen, groeit de jongste generatie met de gemakken van het digitale tijdperk op alsof het nooit anders is geweest. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er duidelijke verschillen zichtbaar zijn tussen de verschillende leeftijdscategorieën in hun gedrag in het online domein – van TikTok tot Tinder en van e-commerce tot voice.

De gehele breedte van de Nederlandse samenleving wordt al 12 jaar achtereen ondervraagd over onder andere het gebruik van internet en social media door marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel. Dit jaar hebben 2.611 Nederlanders van 14 jaar en ouder aan dit onderzoek deelgenomen. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘What’s Happening Online 2019’. In de publicatie is het online gedrag van de verschillende generaties in kaart gebracht.

Digitieners: 14-22 jaar

Voor digitieners is de sociale omgeving uitermate belangrijk. Dat betreft vooral hun leeftijdsgenoten. Ze hebben vaak en intensief contact met elkaar. Dat gebeurt op school maar ook veel daarbuiten via WhatsApp of Snapchat, of natuurlijk tijdens een potje Fortnite. Floss like a boss! Deze jongeren weten niet beter dan dat zij altijd en overal connected kunnen zijn en lopen dan ook voorop als het gaat om het gebruik van mobiele devices en bijvoorbeeld het kijken van online video via de smartphone.

Online is het creëren van een perfect imago essentieel en ze besteden hier veel tijd aan. Instagram is hierbij hét visitekaartje. Dit kanaal gebruiken ze echter ook als inspiratie voor hun eigen lifestyle. Meer dan oudere generaties maken zij zich dan ook zorgen over het misbruik van hun foto’s of over afluisterpraktijken. En Facebook is voor hen passé. Hun gebruik van dit platform ligt het laagst van alle generaties.

Millennials: 23-37 jaar

Technologie speelt al sinds het begin van het leven van de millennials een belangrijke rol in hun dagelijkse bezigheden. Hun voorliefde voor digitaal als taal, gecombineerd met een druk leven, zorgt ervoor dat zij nieuwe snufjes vooral inzetten om het zichzelf wat gemakkelijker te maken. Ze geven graag geld uit aan luxe artikelen. Online shoppen met de smartphone, boodschappen thuis laten bezorgen en de smart speaker de radio laten bedienen, vinden ze heerlijk. In het doen van deze betaalde online activiteiten spannen zij de kroon.

Op social media maken zij veel gebruik van WhatsApp, Facebook en Instagram. Daarnaast is deze carrièregerichte generatie vaker dan andere generaties op LinkedIn te vinden.

Generatie X: 38-57 jaar

De nuchtere generatie X heeft de explosieve digitalisering in de laatste decennia bewust meegemaakt. Toch brokkelt de weerstand die een deel van deze generatie oorspronkelijk had tegen alles online doen zienderogen af. In het gebruik van devices lijken ze op de millennials. Ook zij zijn grootgebruikers van smartphones, tablets en smart tv.

Steeds meer Nederlanders van de generatie X shoppen en bankieren met hun smartphone. Dit voelt voor hen steeds veiliger. Toch moet het wel praktisch blijven. Zo lijken ze van video’s kijken via hun smartphone niet echt de toegevoegde waarde te zien. Maar visuele communicatie vinden zij zeker interessant. Instagram gebruiken zij dan ook steeds vaker. WhatsApp en Facebook blijven echter het populairst.

Babyboomers: 58-73 jaar

Babyboomers staan nog midden in het leven en zijn online en offline zeer actief. Ze lopen misschien een klein beetje achter op de jongere generaties, maar niet eens meer zo ver. Het grootste deel van deze generatie heeft een smartphone, die regelmatig wordt gebruikt om online te bankieren. Shoppen met de smartphone doen ze nog weinig. Hiervoor gebruiken zij liever een device met een groter scherm.

Van de alle beschikbare social media gebruiken babyboomers vooral WhatsApp en Facebook. Op Facebook zijn zij actiever dan digitieners en millennials als het gaat om het reageren op berichten van anderen en het delen van deze berichten. Daarnaast gebruiken zij Pinterest bijna even vaak als generatie X en de millennials.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Ruigrok NetPanel.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie