Naar inhoud

De zoektocht naar nieuwe bronnen voor opvallende B2B-content

Contentmarketing is niet meer weg te denken uit de hedendaagse marketing in business-to-business-markten. In Nederland past 70 procent van de marketeers deze vorm van marketing toe. Het genereren van juicy content om doelgroepen mee te verrassen is niet eenvoudig. Het aantal bedrijven dat content produceert, is de afgelopen jaren sterk toegenomen. De kwaliteit van de B2B-content neemt eveneens toe. Aan de marketeer de taak om zichzelf doorlopend uit te dagen om nog sterkere content te produceren.

De moderne B2B-marketeer moet creatief zijn om op zoek te gaan naar nieuwe vormen van content en doelgroepen van hun stoel te blazen. Ik ben een van die marketeers die dagelijks zoekt naar nieuwe contentbronnen om aan de torenhoge verwachtingen van doelgroepen te voldoen. Hierbij een aantal bronnen voor het maken van killer B2B-content, die ik in de praktijk heb getoetst.

Span samen met leveranciers en partners

Vaak komen jouw leveranciers, zoals drukkerijen, websitebouwers, SEA-adviseurs en koffieleveranciers, ook bij jouw klanten over de vloer. Bij de juiste leveranciers of partners is branchekennis te vinden. Interview je leverancier eens en vraag eens hoe hij of zij denkt over de branche, de opvallende zaken en de recente ontwikkelingen. Of doe samen een onderzoek, een benchmark bijvoorbeeld. Denk ook aan het samen opstellen van technische artikelen of opiniestukken.

Een mooi voorbeeld is het 'B2B Marketing Trendrapport' van het Platform Innovatie in Marketing en Blinker, een onderneming gericht op e-mailmarketing en marketingautomatisering. Een samenwerking die tot een sterk stuk content heeft geleid dat snel verspreid is door het netwerk van beide partijen optimaal in te zetten.

Duik diep in de geschiedenis van je bedrijf, daar liggen de verhalen voor het oprapen

Marketeers kijken graag vooruit, dat zit doorgaans in de genen. De verhalen liggen echter ook in het verleden. Een oprichter van een bedrijf staat bij de eerste kennismakingsgesprekken vaak even stil bij de geschiedenis van het bedrijf. Hoe is het bedrijf ontstaan, wat is de oorsprong, welke hobbels zijn er genomen om het bedrijf tot het succes te maken? Dit soort verhalen spreekt vaak ontzettend tot de verbeelding. Het hebben van kennis over de achtergrond en herkomst van een bedrijf draagt bij aan het opbouwen van vertrouwen. Dit kun je als B2B-marketeer ook toepassen.

Een sprekend voorbeeld is 'De historie van MCB', een serie blogs waarin Edwin Vlems en Ellen Popeyus de geschiedenis van de metaalgroothandel behandelen. Maak een mooie serie over de geschiedenis van je bedrijf. Het leidt niet alleen tot geweldige krachtige B2B-content, het is ook gewoon leuk om te doen.

Organiseer een interne workshop customer journey

Het lukt ons steeds weer om een hele contentkalender op te stellen aan de hand van een interne workshop van maximaal een dagdeel. Als je verschillende mensen bij elkaar zet rondom een type klant en een luchtige workshop customer journey workshop, kom je een heel eind. Doe dit bij voorkeur met een mix van commerciële en inhoudelijke medewerkers. Door de focus te leggen op de businessdrivers per fase in de customer journey dwing je jezelf en de workshop-deelnemers om zich te verplaatsen in de dagelijkse zorgen en uitdagingen van de klant. Door deze te vertalen in vragen heb je in een korte tijd een rits aan blogtitels opgesteld.

Volg cruciale contactpersonen bij klanten op LinkedIn en verdiep je in de content die je klant doorstuurt

Het klinkt als vanzelfsprekend maar dat is het niet. Veel marketeers volgen niet snel contacten uit hun eigen doelgroepen. Er gaat een wereld voor je open als je de juiste mensen volgt via LinkedIn of Twitter) en de content uitpluist die hij of zij doorstuurt of interessant vindt.

Er zijn veel handige tooltjes om te kijken welke content populair is bij je doelgroep. Dat is bijvoorbeeld af te meten aan hoe vaak een artikel gedeeld is. Een handige tool om dit te zien is Buzzsumo. Door de populaire artikelen te lezen, leer je welke vorm werkt, welke thema’s aanslaan en wie belangrijke beïnvloeders zijn.

Aanvullende tip is deze beïnvloeders uit te nodigen een artikel te schrijven voor de blogsite van je bedrijf.

Bezoek events en openbare vergaderingen van vakverenigingen

Eventverslagen vormen een bron aan goede content. Door events te bezoeken waar de doelgroep komt en zoveel mogelijk content te noteren, heb je gegarandeerd nog dagen aan content. Het begint met een event-verslag, gewoon een mooi stuk over hoe je het event hebt beleefd, samenvattingen van de sprekers en de rode lijn. Als je de eerste bent, heb je ook meer kans dat je artikel gedeeld wordt. Daarna kun je per besproken onderwerp een eigen visie toevoegen aan hetgeen is besproken tijdens het event. Onderschrijf of weerleg hetgeen er is geclaimd, pas praktijkvoorbeelden toe om je claims te onderbouwen. Vergeet niet om foto’s te maken tijdens het event. Je zult door foto’s te plaatsen veel van de eventbezoekers naar je site trekken want iedereen gaat op zoek naar zichzelf op foto’s van een event.

Als aanvullende tip adviseer ik een spreker aan te klampen na zijn keynote. Interview hem of haar kort en stream dit live, bijvoorbeeld via Periscope.

Deze bronnen helpen mij iedere dag bij het genereren van de juiste content voor onze doelgroepen. Ook bieden ze mogelijkheden tot het cureren van content. Eventverslagen bijvoorbeeld lenen zich uitstekend voor contentcuratie. Je kunt er naar verwijzen in nieuwe artikelen en er nieuwe informatie aan toevoegen. Dat geldt ook voor whitepapers of blogs die je genereert uit de workshops customer journey, of het trendrapport dat je samen met een leverancier opstelt.

De auteur is campagnemanager bij softwarebedrijf GAC Business Solutions en eigenaar van de online gids b2bmarketeers.nl.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie