Naar inhoud

December is niet in alle perspectieven een feestelijke maand

Vol verwachting klopt ons hart, want het heerlijke avondje is gekomen. De maand december staat in Nederland traditiegetrouw in het teken van het geven van cadeaus. Is het niet tijdens Pakjesavond, dan ligt er vaak wel een pakketje onder de kerstboom. Deze cadeaumaand brengt echter niet alleen maar feestvreugde met zich mee. Zorgen om de juiste cadeaus en de levering van bestellingen vormen namelijk een ieder jaar terugkerend fenomeen rond Sinterklaas en Kerstmis.

Dit blijkt een jaarlijks onderzoek dat in opdracht van technologiebedrijf Manhattan Associates door marktonderzoeksbureau Multiscope wordt uitgevoerd. Dit jaar hebben aan deze studie 1.003 Nederlanders deelgenomen.

Verlanglijstjes zijn essentieel

Zo geeft 37 procent van de Nederlanders aan zich vooral zorgen te maken over het feit niet te weten wat iemand cadeau moet worden gedaan. Daarnaast is ook de levering van de cadeaus voor Sinterklaas en Kerstmis voor 26 procent van de Nederlanders een zorg. Veel Nederlanders zijn bang dat hun cadeaus te laat bezorgd worden en zij tijdens de feestdagen met lege handen staan.

Een voor de hand liggend alternatief, de fysieke winkel, is echter ook niet voor iedereen een goede oplossing. Maar liefst 21 procent van de Nederlanders ziet op tegen de drukte in de winkels tijdens de decembermaand. Verder maakt 11 procent van winkelend Nederland zich vooral zorgen over de beschikbaarheid van de gewenste cadeaus.

“Wilt u daar het bonnetje bij?”

Ook voor de ontvangers van de cadeaus brengt de decembermaand uitdagingen met zich mee. Net als vorig jaar zien we dat Nederlanders niet bij hun vrienden of familie naar het bonnetje durven te vragen wanneer zij een cadeau krijgen waar ze niet blij mee zijn. Ook in 2019 houdt 50 procent van de Nederlanders het cadeau zelf.

21 procent geeft het cadeau liever door aan een ander dan bij de gever naar het bonnetje te vragen. Dit toont nogmaals het belang van een duidelijk verlanglijstje aan. 23 procent van de Nederlanders stapt echter over de beladen vraag heen en geeft eerlijk toe het cadeau niet zo leuk te vinden om het te willen ruilen voor een ander exemplaar.

Vergevingsgezindheid rondom decemberaankopen

De angst voor te laat geleverde pakketjes is niet geheel onterecht. Vorig jaar zijn maar liefst een half miljoen pakketjes te laat geleverd tijdens de feestmaand. Geen wonder dan ook dat 40 procent van winkelend Nederland eerdere ervaringen met een winkel – online en offline – meenemen in de keuze om een aankoop te doen. Daarbij besluit 21 procent op basis van een positieve ervaring opnieuw een bestelling te plaatsen.

13 procent van de Nederlanders gaat echter op zoek naar een andere leverancier voor zijn cadeaus op basis van een negatieve ervaring. Gelukkig voor retailers die vorig jaar een steekje hebben laten vallen, is 22 procent van winkelend Nederland in 2019 bereid om fysieke winkels en webshops een tweede kans te bieden. Deze groep laat de eerdere ervaringen buiten beschouwing bij het doen van de decemberaankopen dit jaar.

De kracht van reviews

Waar de bezorging van pakketjes relatief voor de hand ligt als focuspunt tijdens de laatste maand van het jaar, mag ook het belang van klantreviews niet onderschat worden. 31 procent van de Nederlanders gebruikt de reviews van andere consumenten om meer te weten te komen over een product. Nog eens 32 procent laat zich ook wel eens beïnvloeden in zijn aankoopbeslissing door achtergelaten reviews.

Iedereen wil tenslotte het perfecte cadeau geven tijdens de feestdagen. Vooral jongeren in de leeftijdscategorie 18 tot 35 jaar zijn gevoelig voor achtergelaten reviews van andere consumenten. 88 procent van hen laat zich namelijk wel eens beïnvloeden, ten opzichte van 66 procent van de consumenten in de leeftijdscategorie 35 tot 55 jaar.

Maand van uitdagingen voor retailers

“We zien dat de decembermaand voor retailers de mooiste maand qua omzet is”, duidt Pieter Van den Broecke, managing director Benelux & Duitsland bij Manhattan Associates. “Tegelijkertijd brengt deze feestmaand operationeel de grootste uitdagingen met zich mee. Overgewaaide feestdagen zoals Black Friday, Cyber Monday en onlangs Singles’ Day voeren de druk op retailers nog verder op. Achter de schermen moeten zij al ruim van tevoren voorbereidingen treffen.”

“Naast operationele voorbereiding is ook transparante communicatie naar de klanten essentieel om deze tevreden te houden. Het nu al afgeven van een bezorgingsalert voor de decembermaand voorkomt teleurstellingen. En dat werpt dan weer zijn vruchten af in positieve reviews van tevreden klanten, die op hun beurt het verschil maken in de winst of het verlies van een klant voor nu én de aankomende jaren.”

Consumenten goed voorbereid op Pakjesavond

Nederlanders hebben zich in 2019 goed voorbereid op het doen van online aankopen rondom Sinterklaas. Maar liefst 81 procent van de consumenten die sinterklaasaankopen doen, geeft aan zijn aankopen minstens een week voor Pakjesavond te doen. Daardoor heeft 77 procent van de groep die sinterklaasaankopen online doet er alle vertrouwen in dat de bestellingen op tijd geleverd worden.

Dit blijkt uit cijfers van het feestdagenonderzoek dat marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel in opdracht van brancheorganisatie Thuiswinkel.org heeft uitgevoerd. Aan deze studie hebben 607 volwassen Nederlanders deelgenomen.

“Via onze campagne ‘Wees voorbereid, bestel op tijd’ hebben we consumenten geadviseerd op tijd te beginnen met hun feestdagenaankopen en het is daarom mooi om te zien dat zij die intentie ook hebben”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Slechts 10 procent van de onlinekopers is bang dat de sinterklaasaankopen te laat worden bezorgd en daaruit spreekt veel vertrouwen in de Nederlandse e-commercebranche.”

Gezelligheid met familie

Traditie en gezelligheid zijn de belangrijkste associaties die consumenten hebben met het sinterklaasfeest. Daar is bij gezelligheid een stijgende lijn zichtbaar naarmate de leeftijd van de respondenten toeneemt. Waar 58 procent van generatie Z – in het onderzoek 18 tot en met 22 jaar – Sinterklaas associeert met gezelligheid, ligt dat percentage onder de mensen van 74 jaar en ouder op 80 procent.

Over het algemeen vieren Nederlanders het sinterklaasfeest met familie (35%) of het eigen gezin (29%). Sinterklaas vieren buiten de eigen familie is veel minder populair, want slechts 2 procent viert het met collega’s en 8 procent met vrienden of kennissen. Daarnaast is er nog een relatief grote groep consumenten die geen Pakjesavond viert (29%).

Cadeaus en surprises

Het sinterklaasfeest kan niet los worden gezien van cadeaus, zo blijkt uit de onderzoekcijfers. Zo geeft 89 procent van de sinterklaasvierders aan dat er kleine cadeaus worden gegeven. Daarnaast blijven zoetigheden onlosmakelijk verbonden aan het kinderfeest, want bij 78 procent van de mensen die aan Sinterklaas doen, zijn pepernoten of ander strooigoed aanwezig en bij 69 procent krijgt iedereen een chocoladeletter.

Ook gedichten en surprises vormen een belangrijk onderdeel van het sinterklaasfeest. 42 procent van de sinterklaasvierders vindt zich goed in gedichten schrijven en 34 procent in surprises maken. Overigens krijgt ruim de helft van de sinterklaasvierders (53%) liever een goed cadeau dan een mooie surprise. Dit geldt meer voor de jongere generaties: 59 procent van de millennials – 23 tot en met 37 jaar – tegenover 33 procent van de babyboomers – 58 tot en met 73 jaar.

De grootste ergernissen rond Sinterklaas zijn dat de pepernoten in september al in de winkel liggen (38%) en het krijgen van cadeaus waar men niet op zit te wachten. Twee op de tien mensen die Sinterklaas vieren, zijn bang voor een teleurstellend cadeau. Toch maakt bijna de helft van de sinterklaasvierders dit jaar geen verlanglijstje.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie