Naar inhoud

Digitale producten worden meer ontwikkeld met continu testen

Bij de ontwikkeling van digitale producten wint zogeheten continuous testing steeds meer terrein. Deze werkwijze voorziet in een snel volledig geautomatiseerd testproces voor nieuwe software die voortdurend beschikbaar komt. Inmiddels heeft 32 procent van de IT-managers deze aanpak van voortdurend testen als structureel onderdeel van het ontwikkelproces van digitale producten omarmd. 58 procent van de IT-afdelingen lanceert dagelijks nieuwe softwarereleases en 26 procent doet dat zelfs elk uur. De grootste uitdaging daarbij is geautomatiseerde testprocessen te ontwikkelen en effectief te integreren in het proces van development operations en continious delivery.

Dit zijn de belangrijkste uitkomsten uit een wereldwijd onderzoek onder 500 IT-beslissers van organisaties met minimaal 1.000 medewerkers, uitgevoerd door consultancyorganisatie Capgemini, IT-dienstverlener Sogeti en technologiebedrijf Broadcom. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het ‘Continuous Testing Report 2019’.

Verder automatiseren van testprocessen

Wat opvalt, is dat organisaties nog altijd moeite hebben met het verder automatiseren van testprocessen. Slechts 24 procent van de huidige testcases is volledig geautomatiseerd. End-to-end-automatisering van het volledige testproces gebeurt ook maar bij 24 procent van de organisaties. Zo geeft 36 procent van de ondervraagden aan dat meer dan de helft van de testtijd wordt besteed aan het verzamelen, beheren, onderhouden en genereren van testdata. Veelvuldiger gebruik van testautomatisering verbetert de snelheid van testactiviteiten binnen agile-teams aanzienlijk, zo verwacht het merendeel van de IT-managers.

Behoefte aan een slimme testorganisatie

Zelfredzaamheid van autonome agile-teams levert een chaotische diversiteit aan testprocessen op. De hoeveelheid onbeheerde testomgevingen en testscenario's resulteert in veel onbekende hiaten bij het waarborgen van de kwaliteit van het digitale product zodra dat gelanceerd wordt. Dat vraagt om heldere richtlijnen en inzet van slimme technologie. Agile-ontwikkelteams moeten ook meer inzicht krijgen in de processen van continuous integration en continuous delivery. Met de inzet van slimme algoritmes kunnen systemen automatisch bepalen welke testen nodig zijn in een bepaalde releaseprocedure.

Beter georganiseerde agile-testprocessen

Verder blijkt uit het onderzoek dat IT-managers behoefte hebben aan beter georganiseerde agile-testprocessen. 35 procent van de ondervraagde IT-beslissers benoemt een volledig auditspoor van testactiviteiten en een geconsolideerd traject voor testen en release als belangrijkste verbeterpunten voor een effectieve organisatie van testprocessen. 32 procent van de respondenten is op zoek naar één plek waar testprocessen samenkomen en wil voortdurend inzage in het gehele deliverytraject bij de bouw van nieuwe digitale producten.

Dilemma in een steeds complexer IT-landschap

40 procent van de ondervraagden geeft aan dat hun software-ontwikkelteams meer dan de helft van hun tijd besteden aan het bouwen en onderhouden van testomgevingen. Zo is niet altijd de juiste technologie beschikbaar of wordt deze niet vanuit één plek gefaciliteerd. “Organisaties zitten veelal in een dilemma”, stelt Mark Buenen, global leader digital assurance & testing bij Capgemini. ”Enerzijds wil ieder IT-team agile werken met de stap naar volledig zelfredzame autonome teams. Aan de andere kant is het noodzakelijk meer structuur aan te brengen in het kwaliteitsmanagement met consistente processen, slimme technologie, meer automatisering en gecentraliseerd inzicht in alle processen in een steeds complexer IT-landschap.”

Platform met geautomatiseerde tools

Zo laat het voorbeeld van een Australische Bank zien dat er veel tijd en geld bespaard kan worden met de inzet van één enkel platform voor volledig geautomatiseerde tools voor ontwikkeling en deployment. De bank wist hiermee de ontwikkeltijd voor nieuwe applicaties met 40 procent te verkorten.

Interdisciplinaire teams vereisen nieuwe vaardigheden

In de afgelopen vijf jaar zijn de rollen van softwareontwikkelaars én softwaretesters aanzienlijk veranderd. Ontwikkelaars staan nu veel dichter bij de klant en vervullen een prominente rol bij het vormgeven van de gebruikerservaring. Testers zitten niet langer in een isolement. Zij trekken nu samen op met ontwikkelaars en collega’s uit de business. Testers worden ook veel eerder betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Daarmee is er steeds meer sprake van interdisciplinaire teams. Dat zorgt ook voor nieuwe uitdagingen. Zo wordt van ieder teamlid verwacht dat hij of zij het hele proces in detail doorziet. En testers zijn genoodzaakt hun technische vaardigheden verder uit te breiden.

Meer doen dan investeren in technologie

“Organisaties moeten niet alleen verder investeren in technologie”, duidt Ashok Reddy, senior vice president & general manager enterprise software bij Broadcom. “Nieuwe interdisciplinaire teams hebben ook meer ondersteuning en nieuwe vaardigheden nodig. Ook om te voorkomen dat bedrijven daarmee hun concurrentievoordeel kwijtraken.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Sogeti.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie