Naar inhoud

“Een succesvolle CEO heeft een technologische achtergrond”

Het vinden van een eensluidende definitie van de ideale chief executive officer (CEO) is zonder twijfel onbegonnen werk. Is het een techneut, een jurist, een bedrijfseconoom, een marketeer? Zeg het maar, het antwoord is subjectief en tijdsgebonden. Op dit moment vindt bijna driekwart van de bedrijfsleiders (71%) in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA) dat leidinggevende functies, zoals die van een CEO, bekleed moeten worden door mensen met een technologische achtergrond – zoals ontwikkelaars van software of applicaties – als een organisatie succesvoller wil zijn. In Nederland is 62 procent van de managers het momenteel eens met deze stelling.

Dat blijkt uit een reeks interviews die marktonderzoeksbureau Vanson Bourne heeft gevoerd in opdracht van softwarebedrijf VMware in de EMEA-regio. Aan het onderzoek hebben 750 zakelijke besluitvormers, 750 IT-beslissers en 750 app-ontwikkelaars deelgenomen. Alle deelnemers aan het onderzoek zijn afkomstig van organisaties met ten minste 500 werknemers in private en publieke sectoren, inclusief maar niet beperkt tot IT, financiële diensten, detailhandel en groothandel, gezondheidszorg, onderwijs en overheid.

Invulling leiderschapsrollen

Uit het onderzoek blijkt dat wanneer medewerkers met een technische achtergrond leiderschapsrollen krijgen, dit belangrijke waarde toe kan voegen aan de gehele organisatie. Als specifieke voordelen noemt de helft van de bedrijfsleiders in de EMEA-regio (50%) verbeterde efficiëntie in de hele organisatie, 42 procent ziet verhoogde bedrijfsprestaties, 40 procent meer innovatiepotentieel en meer dan een derde (37%) registreert betere klantervaringen. De respectievelijke cijfers voor Nederland zijn 56 procent voor verbeterde efficiëntie, 32 procent voor verhoogde bedrijfsprestaties, 28 procent voor meer innovatiepotentieel en 30 procent voor betere klantervaringen. In Nederland ziet 32 procent van de respondenten nog een voordeel, namelijk betere budgettering en meer middelen voor transformatieprojecten.

Moderne applicaties

De resultaten van dit onderzoek verschijnen ten tijde van een enorme disruptie, waarbij de digitale transformatie – de manier waarop technologie de bedrijfsmodellen transformeert of verbetert – leiders en hun organisaties helpt zich aan te passen aan de snel veranderende marktdynamiek, de veranderende bedrijfsmodellen en de mobilisatie van medewerkers. Tijdens de huidige COVID-19-pandemie benadrukken organisaties in de EMEA-regio de voordelen van gemoderniseerde applicaties, bijvoorbeeld om hun prestaties en flexibiliteit te verbeteren.

Meer dan de helft van de respondenten – 57 procent in de EMEA-regio en 39 procent in Nederland – benadrukt de rol van moderne apps om werknemers op afstand te kunnen laten werken. En meer dan een derde noemt het vermogen om voortdurend updates te pushen als reactie op het veranderende landschap – 39 procent in de EMEA-regio en 44 procent in Nederland – en te zorgen voor betrouwbare uptime – 37 procent in de EMEA-regio en 33 procent in Nederland. In Nederland zien bedrijfsleiders het snel toevoegen van capaciteit voor schaalvergroting – 40 procent ten opzichte van 33 procent in de EMEA-regio – en blijvende omzet – 41 procent ten opzichte van 32 procent in de EMEA-regio – ook als ook als voordeel.

Meer dan driekwart van de app-ontwikkelaars en technologieleiders in EMEA – 80 procent en 79 procent in Nederland – gelooft dat organisaties die geen succesvolle strategie voor de modernisering van applicaties hebben, niet in staat zijn om een optimale klantervaring te bieden. Dit wordt ook onderstreept door executives wereldwijd, want meer dan 80 procent is van mening dat het verbeteren van de applicatieportfolio's de klantbeleving verbetert. Dat houdt direct verband met de omzetgroei, zoals je kunt opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Improving Customer Experience and Revenue Starts With the App Portfolio’ van onderzoeksinstituut Forrester.

Digitale transformatie

Een van de bedrijven die al enige tijd de waarde van moderne applicaties en infrastructuur inziet is KPN. “We merken dat de markt zich snel ontwikkelt. KPN is een groot telecombedrijf en we zien dat kleinere organisaties vaak beter in staat zijn om zich aan te passen aan nieuwe situaties”, zegt Albert Alberts, IT-architect bij de telecomprovider. “Er ligt dus aardig wat druk op de IT-organisatie en ontwikkelaars om de time-to-market te verkleinen. De enige manier om dat te doen, is gebruikmaken van moderne cloud-native applicaties. Hierdoor zijn we in staat om nieuwe releases binnen een paar dagen uit te brengen in plaats van in een paar maanden. Door deze aanpak profiteren klanten sneller van de nieuwste updates en dat zorgt voor een betere klantbeleving.”

“Bedrijfsleiders hebben nog nooit zoveel verandering meegemaakt. Leiders met kennis van technologie – die begrijpen hoe applicaties hen kunnen helpen zich aan te passen aan marktomstandigheden en hun toekomstige prestaties en flexibiliteit vorm te geven – hebben een echt voordeel. Driekwart van de bedrijfsleiders wereldwijd is het erover eens dat een technology inside skill set succesvol is”, stelt Ed Hoppitt, director apps & cloud native platforms EMEA bij VMware. “Dit geldt voor tientallen miljoenen mensen en studenten die nu thuis werken en leren, overheden die binnen enkele maanden contact tracing-apps maken, banken die kunnen schalen om aanzienlijke inkomstenstromen te bieden, tot organisaties en retailers die digitale opties voor hun platform bekijken. Deze pandemie heeft een decennium aan digitale transformatie veroorzaakt in een paar maanden tijd.”

Verbeterde softwareontwikkeling

Wat ook naar voren komt uit het onderzoek, is een concurrentievoordeel – voortgekomen uit de voortdurende ontwikkeling en levering van nieuwe applicaties en diensten. Hieruit blijkt dat goed presterende organisaties in de EMEA-regio een efficiënter en effectiever ontwikkelingspercentage van applicaties hebben. Twee derde (66%) van de nieuwe applicaties haalt de productie in goed presterende organisaties met een jaarlijks groeipercentage van de omzet van minimaal 15 procent, vergeleken met 41 procent bij de ondermaats presterende organisaties met een jaarlijks groeipercentage van de omzet van 0 procent of minder. Verder behaalt 70 procent van de applicatie-inspanningen de productie binnen het geplande tijdsbestek bij goed presterende organisaties, vergeleken met slechts 41 procent bij ondermaats presterende organisaties.

Tip: Wil je echt invloed uitoefenen met jouw onlinemarketingstrategie? Dan is de opleiding Digital Marketing Strategie & Leiderschap wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je van echte experts op het gebied van digital marketing de actuele trends en inzichten.
  • Naast de opleiding stel je een strategisch onlinemarketingplan op voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie